Suninen lähti kisan päättävälle Power Stage -pätkälle yli minuutin johtoasemassa, mutta teki karmean virheen heti EK:n alussa. Suninen suistui ulos tieltä, kun auton perä lähti irti ja tuloksena oli keskeytys.
Hyundain tallipäällikön tehtäviä hoitava Julien Moncet näki silti pieniä valonpilkahduksia pettymyksen keskellä.
– Tavoitteemme oli näyttää, mikä on Hyundain Rally2-auton suorituskyky soralla. Minusta me todistimme sen, sillä olimme luotettavia sekä saimme tukun pohja-aikoja. Minusta tämä oli siinä mielessä positiivinen kisa brändille ja asiakkaille, Moncet kertoo Dirtfishin sivuilla.
– Toki oli sääli, että kaikki tuhoutui viimeisellä pätkällä. Mitään voitettavaa ei edes enää ollut.
Hyundain rallitallin uusi Rally1-hybridikilpuri kehitettiin kovassa kiireessä ja se on näkynyt kauden avauspuoliskolla luotettavuusongelmina. Rally2-autoa on sen sijaan kehitetty ajan kanssa, ja Moncet uskoo, että korealaisvalmistaja on päässyt lähelle kilpailijoitaan. WRC2-luokkaa on jo vuosien ajan dominoinut tshekkimerkki Skoda.
Täksi kaudeksi Hyundain Rally2-auton moottoriin tehtiin erityisesti päivityksiä, sillä asiakkailta tuli valituksia.
– Jousitus ja moottori ovat olleet keskiössä kehitystyössämme, sillä saimme hieman valituksia asiakkailta automme ensimmäisestä versiosta. Siksi olikin tärkeää näyttää Portugalissa, että autostamme löytyy vauhtia, Moncet summaa.
– Siksi onkin harmi, että kaikki hyvä työ valui hukkaan päätöserikoiskokeella. Suurin osa ihmisistä muistaa kuitenkin vain lopputulokset, eikä niinkään mitä kisan aikana tapahtui.
Suninen saa uuden mahdollisuuden Hyundain Rally2-auton ratissa jo ensi viikolla Sardinian sorateillä. WRC2-luokan osallistujalista on piinkova, sillä mukana ovat Sunisen lisäksi muun muassa Andreas Mikkelsen, Eric Camilli, Yohan Rossel, Jari Huttunen ja Jan Solans.
Katso alapuolelta WRC2-luokan parhaat palat Portugalin MM-rallista.