M-Sport Fordin Esapekka Lappi ylsi pohja-aikaan Viron MM-rallin avauspätkällä perjantai-iltana.
Lappi jakoi kärkiajan vajaan 1,3 kilometrin mittaisella Tarton kaupunkierikoiskokeella yhdessä Toyotan Sebastien Ogierin kanssa,. Hyundain Ott Tänak oli kolmanneksi nopein 0,1 sekuntia kärkikaksikkoa perässä. Lapille pohja-aika oli ensimmäinen Fordin ratissa.
Pieksämäkeläinen valitteli torstaina, että Fiesta WRC:llä tuskin ehtii kärkivauhtiin Virossa. Avauspätkän pohja-aika ja perjantaiaamun testierikoiskokeen kolmanneksi paras noteeraus kuitenkin nostivat itseluottamusta. Lappi muistutti silti realiteeteista.
– Ei tässä mitään ihmeitä ole tapahtunut yön aikana. Tuo ensimmäinen pätkä ei vastaa yhtään tämän rallin kuvaa. Tuo oli hidas pyöritys ja tekninen erikoiskoe, mihin meidän auto sopii hyvin. Huomenna taas tarvitaan sitä voimaa ja aerodynamiikka enemmän. Siellä me ollaan varmasti haastajan asemassa, Lappi summasi Rallit.fille.
– Oli tämä pätkä kyllä ihan kiva itseluottamuksen boosti, kuten myös aamun shakedown, jossa pystyttiin jo olemaan ihan hyvässä vauhdissa. Näinkin pitkän tauon jälkeen, kun olemme aika paljon vähemmän ajaneet kuin muut, on kiva nähdä, että ollaan ihan vauhdissa mukana.
Katso alta perjantaiaamun testipätkän parhaat palat. Juttu jatkuu videon jälkeen.
[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,348740″ ap mute]
Vaikka vauhtia tuntuisi testipätkän ja Tarton puistopyörityksen perusteella löytyvän, ei Lappi halua nostaa itseään ennakkosuosikkien joukkoon huomenna lauantaina toden teolla alkavassa rallissa.
– Ei kyllä se viitta on tippunut minun hartioilta aika kauan sitten. Siinä testipätkän ajassakin täytyy muistaa niin monta seikkaa. Muut lähtivät huoltoon ja he olivat siellä monta tuntia. Siinä ehti olosuhteet muuttua aika paljon huonommaksi. Tie kului enemmän, eikä heidän ollut sitten helppo tehdä enää hyviä aikoja, Lappi sanoi.
– Pystyn venymään enemmän tuollaisella pätkällä, joka ajetaan monta kertaa. Pystyn ajamaan joka mutkan niin kovaa kuin vaan pääsee. Ne rajat löytyvät helpommin. Sitten taas huomenna ei tavallaan pysty siihen samaan suoritukseen, koska riskit ovat ihan erilaiset. Jos tulee joku yllättävä liukas paikka, niin sitten ollaan saman tien metsässä. Ei vaan voi noin kovaa ajaa kilpailua läpi.
Hyundain Craig Breen oli Viron MM-rallin avauksessa neljänneksi nopein ennen Toyotan Elfyn Evansia ja R5-luokituksen Citroenilla ajavaa Mads Östbergia.
Toyotan Kalle Rovanperä oli seitsemänneksi vauhdikkain 1,4 sekuntia pohja-aikaa perässä. Fordin Teemu Suninen oli kymmenyksen Rovanperää hitaampi.
Lauantaina Virossa ajetaan yhteensä kymmenen erikoiskoetta. Kisa päättyy sunnuntaina.
Viron MM-rallin tilanne ek 1/17 jälkeen:
1. Esapekka Lappi Ford 1.17,0 1. Sebastien Ogier Toyota +0,0 3. Ott Tänak Hyundai +0,1 4. Craig Breen Hyundai +0,4 5. Elfyn Evans Toyota +0,6 6. Mads Östberg Citroen +1,2 7. Takamoto Katsuta Toyota +1,4 7. Pontus Tidemand Skoda +1,4 7. Kalle Rovanperä Toyota +1,4 10. Teemu Suninen Ford +1,5 10. Thierry Neuville Hyundai +1,5 10. Jari Huttunen Hyundai +1,5 13. Oliver Solberg VW +1,6
Viron MM-rallin aikataulu:
Perjantai 4.9. 09.01 Testierikoiskoe: Abissaare (6,23 km) 19.08 EK1: Tartu vald (1,28 km) Lauantai 5.9. 07.40 EK2: Prangli 1 (20,93 km) 08.21 EK3: Kanepi 1 (16,88 km) 09.08 EK4: Otepää 1 (9,30 km) 10.00 EK5: Mäeküla 1 (14,76 km) 11.19 EK6: Elva 1 (11,72 km) 13.14 Huoltotauko 14.37 EK7: Prangli 2 (20,93 km) 15.18 EK8: Kanepi 2 (16,88 km) 16.08 EK9: Otepää 2 (9,30 km) 17.00 EK10: Mäeküla 2 (14,76 km) 18.19 EK11: Elva 2 (11,72 km) Sunnuntai 6.9. 07.35 EK12: Arula 1 (6,97 km) 08.09 EK13: Kaagvere 1 (15,46 km) 09.08 EK14: Kambja 1 (20,04 km) 10.49 EK15: Arula 2 (6,97 km) 11.28 EK16: Kaagvere 2 (15,46 km) 13.18 EK17: Kambja 2 (20,04 km) *Power Stage