Kansainvälinen autoliitto FIA on tehnyt Rally1-autojen teknisiin sääntöihin lisäyksen, joka astuu voimaan 1. toukokuuta.
Uuden säännön myötä Rally1-autoihin tulee äänimoduuli, joka tuottaa vähintään 80 desibelin äänen, kun sähköllä ajettaessa auton nopeus on alle 30 kilometriä tunnissa.
Äänijärjestelmä menee pois päältä, kun nopeus on tätä suurempi.
Rally1-autoilla ajetaan pelkällä sähkövoimalla käytännössä vain huoltoalueella, missä nopeusrajoituksena on juurikin 30 kilometriä tunnissa.
Äänimoduuli lisää turvallisuutta, sillä sähkömoottorin voimalla etenevästä autosta ei kuulu juuri minkäänlaista ääntä. Esimerkiksi huoltoalueelle saavuttaessa Rally1-autot kurvaavat ensimmäisenä median haastattelualueelle, missä on usein kymmeniä henkilöitä jalkaisin.
Rally1-auton hybridiyksikkö tuottaa lisätehoa myös erikoiskokeilla, mutta pätkillä polttomoottori on jatkuvasti käynnissä. Moottorin pärinä varoittaa siis edelleen lähestyvästä ralliautosta hyvissä ajoin.
Rallin MM-sarjan seuraava osakilpailu ajetaan ensi viikolla Meksikossa. Uusi äänijärjestelmä on ensimmäisen kerran käytössä Portugalin rallissa toukokuussa.
Katso alta, mitä Meksikon MM-rallissa on luvassa.