Japanilaisvalmistajan kuskit ovat juhlineet voittoa neljässä rallissa ja M-Sport Fordin Ott Tänak yhdessä. Sen sijaan Hyundain tiimi on vielä toistaiseksi kokonaan ilman ykköstilaa.
Toisaalta Hyundain startti vuoteen on silti ollut parempi kuin Rally1-autojen tultua MM-sarjaan viime keväänä. Voittojen puuttuminen kuitenkin selvästi hiertää tallissa. Tallipomo Cyril Abiteboul korostaa, että hänen johtamansa WRC-tiimin on lyötävä niin sanotusti lisää löylyä kiukaalle.
– Meidän pitää olla rehellisiä itsellemme. Meksikon jälkeen näytti, että olemme kilpailukykyisiä, mutta siellä saimme apuja olosuhteista, Abiteboul sanoo Autosportin verkkosivuilla.
– Nyt meillä on totuudenmukaisempi käsitys suorituskyvystämme ja jatkossa meidän on laitettava lisää energiaa ja sitoutumista kehittääksemme kaikkia auton osa-alueita sekä myös organisaatiotamme.
Abiteboul kommentoi tiiminsä tilannetta pari viikkoa sitten ajetussa Portugalin osakilpailussa. Sen jälkeen organisaatiota on ainakin vahvistettu, sillä ranskalainen Francois-Xavier Demaison vahvistettiin tällä viikolla Hyundai Motorsportin uudeksi tekniseksi johtajaksi.
Myös autoa on pyritty kehittämään, sillä tällä viikolla Keski-Suomen testialueella ovat ajaneet ainakin Esapekka Lappi sekä Teemu Suninen. Tallipäällikön mukaan auton suorituskyvyn eteen ollaan tekemässä hyvinkin pian isoja asioita.
– Me tulemme käyttämään luokittelujokereita. Me viimeistelemme suunnitelmia ja luokittelua. Kuten tiedätte, Rally1-säännöt ovat varsin rajattuja näiden asioiden suhteen, Abiteboul toteaa.
Entisen F1-pomon mukaan luokittelusäännöissä voisi tulevaisuudessa olla parantamisen varaa. Rallin MM-sarjassa kuluja on haluttu karsia muun muassa testirajoituksilla ja juurikin luokitteluiden avulla, jottei tiimien väliset erot kasva liian suuriksi. Abiteboulin mukaan autojen kehityksen karsiminen on kuitenkin väärä tie.
– Rehellisesti sanottuna sitä aluetta kannattaisi ehkä vähän tarkastella, koska en ole varma, onko se yhtään halvempaa, jos meillä on tiimi, joka ei voi sääntöjen takia tuoda parannuksia autoonsa, Abiteboul ihmettelee.
– Auton osia vaihdellaan säännöllisesti, koska kilpailuissa ne ottavat iskuja. En oikein ymmärrä, mitä me säästämme tällaisen luokittelun vuoksi.
Rallin MM-sarja jatkuu ensi viikolla Sardinian saarella. Katso alapuolelta, mitä Sardinian rallissa on luvassa.