Suninen aloitti ajamisen Hyundain omalla testialueella torstaina ja sai kaasutella vielä toisen ajopäivän perjantaina. Kyseessä oli toinen kerta, kun Suninen pääsi uuden Rally1-hybridiauton puikkoihin. Ensimmäisen kerran suomalaiskuski pääsi kokeilemaan autoa viime syksynä.
Sunisen testit käynnistivät heti arvuuttelun siitä, joko jokelalaisella on takataskussa sopimus kilpailemisesta tehdastallissa. Hyundai etsii korvaajaa Craig Breenille, joka kuoli traagisesti testionnettomuudessa huhtikuussa Kroatiassa.
Espanjalaiskuljettaja Dani Sordo kilpailee ensi viikon Sardinian MM-rallissa Hyundain kolmannella tehdastallin autolla ja on mukana myös Keniassa juhannuksena. Sen sijaan heinäkuun Viron ja elokuun alun Suomen osakilpailuihin talli tarvitsee uuden kuljettajan. Sunisen puolesta puhuu myös se tekijä, että mies on jo valmiina Hyundain leivissä, sillä hän ajaa WRC2-luokassa tallin Rally2-autolla.
Suninen ei itse saanut antaa testeissä kommentteja tilanteestaan. Tallipäällikkö Cyril Abiteboul vahvisti Dirtfish-sivustolla, että suomalaiskuski on yksi potentiaalinen ehdokas kolmanteen autoon. Sopimuksen syntymistä Abiteboul ei kuitenkaan vahvistanut.
Managerilegenda Timo Jouhki neuvotteli Sunisen puolesta Portugalin MM-rallin yhteydessä. Sunisen omien sanojen mukaan tilanne oli tuolloin fifty-fifty, mutta testien perusteella nyt ollaan ainakin todella lähellä sopimuksen allekirjoitusta.
Suninen on viimeksi kisannut MM-tasolla ykköskaliiberin autolla Monzassa kaudella 2021, kun suomalainen sijoittui Hyundain WRC-autolla kuudenneksi. Samana vuonna hän ajoi myös Fordin kalustolla neljä MM-rallia, mutta päätti vaihtaa Hyundaille kesken kauden.
Palkintosijoille Suninen on MM-sarjan ykkösluokassa yltänyt kolme kertaa. Portugalissa kaudella 2018 Suninen oli kolmas ja seuraavana vuonna Sardiniassa toinen. Viimeisin podium on Meksikon rallin kolmas tila vuodelta 2020.