Toyotan tallipäällikkönä nykyisin toimiva Jari-Matti Latvala on ajanut Suomen MM-rallin 18 kertaa ja voittanut kolmesti. Hänellä luulisi olevan näkemystä siitä, mitä pätkiä rallissa tulisi ajaa.
Rallit.fi pyysi Latvalaa suunnittelemaan unelmiensa reitin Suomen MM-ralliin, eikä sitä tarvinnut kovin kauaa miettiä.
Perinteikäs torstai
Torstain testierikoiskokeeksi Latvala valitsee Ruuhimäen.
– Rannankyläkin oli hieno tie, mutta valitaan silti Ruuhimäki. Se on näyttävä, vaikka keskimmäinen hyppy ottaa selkään, nauraa Latvala.
Latvala täsmentää haluavansa pätkän ajettavan 80-luvun (ja vuoden 2016) tapaan pohjoisesta etelään. Pätkän lopussa tulisi kuitenkin olla tekninen pienen tien osuus.
Torstain yleisöpätkä on itseoikeutetusti Harju, jonka Latvala ottaisi mieluummin ”vanhassa” muodossa kuin nykyisessä lenkkimuodossa.
Perjantain pätkät 15 vuoden takaa
Perjantain lenkin alkuun Latvala valistee klassikot Humalamäen ja Urrian Jyväskylän läheltä. Lenkin kaksi jälkimmäistä pätkää Kolonkulma ja Väärinmaja sen sijaan veisivät reitin Juupajoen ja Ruoveden kuntien alueille, missä MM-ralli ei ole käynyt lähes 15 vuoteen. Tällä videolla nähdään Kolonkulman erikoiskoe Jari-Matti Latvalan itsensä ajamana vuodelta 2009.
Vaikka reitti ohittaa Keuruun, ei Latvala halua perjantain lenkille Jukojärven erikoiskoetta.
– En saanut sitä koskaan menemään hyvin, Latvala naurahtaa.
Latvalan suunnitelmissa Harjun toisen ajokerran sijasta perjantai päättyisi Laajavuoreen.
Lauantai ensi vuoden säännöillä
Lauantain lenkki suuntautuu Latvalan suunnitelmassakin Jämsään. Pätkiä ei ole vaikea valita.
– Vaheri ja Ouninpohja ehdottomasti mukaan, toteaa Latvala välittömästi.
Latvala ajattaisi Vaherin vuoden 2010 Himoksen mallisesti – aluksi Vaherin isoja teitä ja lopuksi Himoksen pätkästä tuttuja metsäautoteitä aina laskettelukeskukselle asti. Pätkä näkyy tällä videolla Latvalan ajamana.
Latvalan unelmareitissä lauantain lenkin täydentävät Juupajoki ja Västilä, joista jälkimmäiseen Latvala ihastui viime vuonna. Juupajoki sen sijaan on ajettu viimeksi vuonna 2008.
Latvalan unelmareitissä lauantaina olisi etähuolto Jämsän Himoksella. Näin ollen Latvala katsoo jo tulevaisuuden sääntöihin, sillä etähuollot saatetaan sallia ensi vuodesta lähtien.
Sunnuntai taiteellisilla vapauksilla
Sunnuntaille Latvala ottaa taiteellisia vapauksia yhteen kertaan ajettavien pätkien muodossa. Päivän aluksi ajettaisiin vuoden 2023 Laukaa ja Lankamaa, sitten vuoden 2010 Sirkkamäki, joka nähdään seuraavassa videossa Latvalan Ford Focus WRC:n kamerasta.
Power Stageksi Latvala valitsee Myhinpään. Se olisi sunnuntain ainoa kahteen kertaan ajettava pätkä.
– Myhinpää on parempi lännestä itään ajettuna. Siihen voisi ottaa myös pikkutielenkin mukaan, mutta se on todella kovavauhtista, kertoo Latvala.
Jari-Matti Latvalan unelmareitti Suomen MM-ralliin:
Torstai: Testierikoiskoe: Ruuhimäki EK1: Harju Perjantai: EK2+6 Humalamäki EK3+7 Urria EK4+8 Kolonkulma EK5+10 Väärinmaja EK11 Laajavuori Lauantai: EK12+16 Juupajoki EK13+17 Västilä EK14+18 Ouninpohja EK15+19 Vaheri Etähuolto Himos Sunnuntai: EK20 Laukaa EK21 Lankamaa EK22 Sirkkamäki EK23+24 Myhinpää