Kommentti: Rallin MM-sarjan pisteisiin viimein jotain järkeä – mutta ennen pitkää taas mutistaan ja muristaan

Rallin MM-sarjan pistelaskujärjestelmää rempataan jälleen tämän kauden jälkeen. Ja se on hyvä juttu, kirjoittaa Rallit.fin päätoimittaja Toni Heinonen.
Ott Tänak
Ott Tänak voitti viime viikonloppuna ajetun Keski-Euroopan MM-rallin, mutta hän ei saanut kisasta eniten pisteitä. Kuva: Austral/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Vuosi sitten mutistiin ja muristiin, että MM-rallien sunnuntaipäivistä on muodostunut iso vitsi. Kuljettajat tyytyivät säästelemään renkaitaan, jotta heillä olisi tuoreet kumit Power Stagea ja lisäpisteitä varten.

Tähän haluttiin muutos. Se tehtiin muuttamalla pistesysteemiä liiankin radikaalisti tälle vuodelle.

Lauantai-illalle laitettiin ehdolliset pisteet yleiskilpailun tilanteen perusteella (ykköselle 18 pistettä, kakkoselle 15 pistettä ja niin edelleen). Supersunnuntain tuloksista jaetaan nykyisin kokonaan omat pisteensä (maksimi 7 pistettä), ja Power Stage on pysynyt ennallaan (maksimi 5 pistettä).

Uudistuksessa on kaksi isoa ongelmakohtaa: kokonaiskisan voitosta ei palkita yhdelläkään pisteellä, ja lisäksi usein rallin voittaja ei ole saanut isointa pistepottia viikonlopulta.

Järjestelmän ongelmat nostettiin esiin jo alkukaudesta. Siitä lähtien on odotettu, että sääntöihin saataisiin muutos. Sellainen tulee ensi kaudella ja siitä on tiettävästi jo jätetty ehdotelma Maailman moottoriurheiluneuvoston käsiteltäväksi.

Dirtfish-sivuston mukaan ensi vuonna ei ole enää lauantaipisteitä jaossa. Sen sijaan rallin lopputulosten perusteella ojennetaan jälleen pisteitä vanhalla systeemillä 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1. Lisäksi supersunnuntai pysyy voimassa sillä muutoksella, että päiväkohtaisten tulosten ykkönen saa viisi pistettä. Power Stagella maksimipotti pysyy viidessä pisteessä. Jatkossa viikonlopusta voisi siis saada maksimissaan 35 pistettä (nykyään 30 pistettä).

Tässä suunnitelmassa on jo jotain järkeä. Koko kisan voittaja saa itselleen kuuluvan palkinnon MM-pisteiden muodossa. Lisäksi sunnuntaista tuskin tulee tylsiä, kun pisteitä on edelleen hyvä määrä tarjolla.

Mutta miksi ihmeessä toista ongelmakohtaa ei korjattu kunnolla?

Tälläkin systeemillä on nimittäin mahdollista, että kisan voittaja ei välttämättä ole viikonlopun pistekunkku.

Skenaario voisi toteutua siten, että rallia selvällä erolla johtava kuljettaja tyytyy varmistelemaan sunnuntain pätkillä eikä saa päivästä yhtäkään pistettä. Samaan aikaan kisan kakkonen vetää talla pohjassa ja saa sunnuntailta vähintään kahdeksan pistettä. Tällöin voittajan kokonaispotti olisi 25 pistettä ja kakkosen vähintään 26 pistettä ja maksimissaan 28 pistettä.

Toki tämä skenaario on hyvin epätodennäköinen, sillä todellisuudessa sunnuntaipisteistä taistelee useita kuskeja. Varsinkin aiemmin rallissa keskeyttäneillä on sukka niin sanotusti syylärissä, kun kisan lopputulosten perusteella heille ei ole tulossa lainkaan pisteitä.

Mutta säännöistä löytyisi edelleen tämä porsaanreikä. Jos jotain lähdetään korjaamaan, niin voisihan sen samalla korjata kunnolla.

Uskokaa tai älkää, mutta tämä epätodennäköinen skenaario tapahtuu ennemmin tai myöhemmin. Ja sitten taas mutistaan ja muristaan.

Lue myös nämä

  • Uusimmat