Tuore rallin maailmanmestari Thierry Neuville ja päättyneen kauden MM-sarjassa kolmanneksi sijoittunut Ott Tänak jatkavat Hyundailla ensi kaudellakin, mutta kolmannen tai mahdollisen neljännen auton suhteen tilanne on edelleen auki.
Hyundai ei ole vielä ilmoittanut, aikooko se ajattaa ensi kaudella kolmea autoa vai ottaako se kenties käyttöönsä myös neljännen auton. Hyundailla on ollut harkinnassa myös neljännen auton ajattaminen. Yhtä lailla auki on sekin, ketkä autoja ajavat.
Päättyneellä kaudella Neuville ja Tänak ajoivat koko kauden, ja kolmannessa autossa vuorottelivat Esapekka Lappi, Dani Sordo sekä Andreas Mikkelsen. Mutta jatkaako Hyundai myös ensi kaudella samanlaisella taktiikalla, ja miten onnistunut tämän vuoden taktiikka oli?
– Sen voin sanoa, että emme ainakaan tehneet kuljettajiemme elämää kovinkaan helpoksi, Abiteboul sanoi.
– Näin jälkikäteen ajateltuna kaksi kuljettajaa on luultavasti parempi vaihtoehto kuin kolme. Ihan vain siksi, että ajomahdollisuudet ovat rajalliset testirajoitusten vuoksi. Ei ole kovin helppoa päästä rytmiin, Abiteboul jatkoi.
Toyota käytti myös osa-aikaisia kuljettajia päättyneellä kaudella. Kalle Rovanperä ja Sebastien Ogier vuorottelivat tallin kolmannessa autossa. Tämän lisäksi Toyota antoi kauden mittaan ajokokemusta myös Sami Pajarille, ja Takamoto Katsuta ajoi yhtä kisaa vaille täyden kauden.
Toyota vaihtaa ensi kaudeksi taktiikkaa, kun peräti neljä kuljettajaa ajaa täyden kauden: Elfyn Evans, Rovanperä, Pajari sekä Katsuta. Vain Ogier on ensi kaudella osa-aikainen Toyota-kuljettaja.
– Kyllä, Toyotallakin oli osa-aikaisia kuljettajia, mutta he olivat myös maailmanmestareita. Lisäksi heillä oli enemmän ralleja kuin meidän kuljettajillamme. Ja mielestäni myös tapa, millä määrittelimme kuljettajiemme aikataulun, ei ollut paras mahdollinen, Abiteboul mietti.
– Joillakin kuljettajilla oli liian pitkiä välejä ajamisessa. Näin jälkikäteen ajateltuna tämä oli yksi asia, mitä ei optimoitu tällä kaudella riittävän hyvin.
Hyundai johti valmistajien MM-sarjaa vielä 15 pisteellä ennen Japania, mutta menetti mestaruuden Toyotalle viimeisen erikoiskokeen jälkeen. Abiteboul kokee, että juuri edellä mainittu asia oli yksi niistä asioista, mikä ratkaisi mestaruuden kohtalon.
– Kun puhutaan siitä, että Toyota ansaitsee asemansa, se johtuu ehkä myös siitä, että me emme optimoineet tätä osa-aluetta tarpeeksi. Rehellisesti sanottuna, jos haluaa voittaa mestaruuden, kaikkien osa-alueiden on oltava kunnossa. Ja tämä osa-alue ei ollut meillä kunnossa, Abiteboul paalutti.
Muutoksia lienee siis luvassa ensi kaudeksi. Abiteboulin kommenttien perusteella voisi kuvitella, että Hyundai haluaisi lukita ensi kauden kokoonpanoonsa vakituiset kuljettajat. Tähän kuvioon osuisi parhaiten se, että Neuvillen ja Tänakin lisäksi Hyundailla ajaisi kolmas vakituinen kuljettaja, joka ajaisi kaikki rallit. Abiteboul ei suoralta kädeltä tätä vielä kuitenkaan vahvistanut.
– Pitäisikö meidän siis siirtyä yhteen pysyvään kuljettajaan ensi vuonna? Ehkä. Ehkä ei, Abiteboul pyöritteli.
– Pohdimme asiaa ja teemme päätöksiä seuraavien viikkojen aikana.