Sami Pajarilla selvä kanta rallin MM-sarjan suureen muutokseen

Rallin MM-sarjaan tulee ensi kaudeksi iso muutos, kun hybridiyksiköistä luovutaan.
Sami Pajari. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Hybridiyksiköt tulivat käyttöön kaudeksi 2022. Nyt niistä on päätetty kuitenkin luopua kesken kuluvan luokituskauden.

Taustalla oli pääosin taloudelliset syyt. Hybridiyksikköjä ei olisi saanut jatkossa enää vain nollata vikatilanteen sattuessa, vaan ne olisi pitänyt joka kerta huoltaa kunnolla. Tämä olisi tuonut miljoonien lisälaskun tiimeille.

Toyotan Sami Pajari ehti ajaa päättyneellä kaudella vain kolmessa MM-rallissa hybridillä varustetulla Rally1-autolla. Hänen mielestään muutos ei ole kovinkaan iso.

– Rehellisesti sanottuna se ei muuta minun kannaltani juuri mitään, Pajari sanoi.

– Tietysti oli hienoa ajaa sellaisilla autoilla, joissa oli hybridi. Hybridi antaa vaikuttavan lisäbuustin ja tuntui hyvältä, Pajari jatkoi.

Hybridiyksikön poistaminen vähentää tehoja Rally1-autosta.

– Ne olivat nopeita autoja. En siis pistäisi pahakseni, jos tehoja olisi enemmänkin. Mutta omalta osaltani tällä ei ole suurempaa merkitystä. Oli kuitenkin mukava saada kokea ne autot, Pajari totesi.

Hybridien poistoa on ajanut voimakkaasti etenkin M-Sport Ford. Ilman tehtaan tukea operoivalle tallille hybridiyksiköt olivat turhan iso kuluerä.

– Uskon, että laajemmassa mittakaavassa on olemassa syitä, miksi tämä muutos tehdään. Minulle se on kuitenkin ihan ok, Pajari linjasi.

Pajari ajaa ensi vuonna täyden kauden Toyotan Rally1-autolla. Suomalainen voitti päättyneellä kaudella WRC2-luokan mestaruuden ja sai siinä sivussa ensimaistiaiset Toyotan ykköskaliiberin kilpurista.

Lue myös nämä