Suninen kuului Hyundain miehistöön vuoden 2021 loppupuolelta lähtien. Suomalainen on kilpaillut pääasiassa Hyundain Rally2-autolla WRC2-luokan puolella, mutta viime kaudella hän pääsi antamaan näyttöjä pääluokassa Hyundai i20 N Rally1 -autolla neljässä MM-rallissa.
Suninen kärkkyi tälle vuodelle Rally1-paikkaa Hyundain tehdastiimistä, mutta hän joutui tyytymään Rally2-pestiin. Sunisen kausi jäi vaisuksi Hyundain ratissa, sillä hän ei saavuttanut yhtäkään pistettä WRC2-luokassa.
Lokakuussa Suninen nähtiin vaihteeksi toisen autonvalmistajan Rally2-auton ratissa. Suomalaiskuljettaja kävi nimittäin testaamassa Toyota GR Yaris Rally2 -kilpuria Ranskassa.
Tämä johti heti spekulaatioihin: mitä Sunisen Toyota-testi voi oikein tarkoittaa? Suninen ei itse halunnut kommentoida testiään.
Nyt Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala paljastaa, mistä oikein oli kyse.
– Sunisella on paljon kokemusta, joten halusimme häneltä palautetta siitä autosta kehitystyötä varten. Tänä vuonna olemme antaneet eri asiakaskuljettajien käydä ajamassa autoamme. Sitä kautta olemme saaneet näkemystä kuljettajilta, jotka ovat ajaneet eri autoilta, Latvala sanoo Rallit.fille.
– Kyseessä oli ihan puhtaasti testi. Sanotaanko näin, että saimme oppia molemmin puolin.
Voisiko tässä olla lisäksi kyse siitä, että Suninen voisi tulla ensi vuodeksi ajamaan teidän niin sanottua ”epävirallista” autoa WRC2-luokkaan Sami Pajarin tilalle?
– Ei ole, Latvala vastaa suoraan.
Ei omaa WRC2-tiimiä
Toyota toi tämän vuoden alussa markkinoille Rally2-autonsa, jolla Sami Pajari ajoi lopulta WRC2-luokan mestariksi.
MM-sarjan WRC2-kisoissa Pajaria ajatti suomalaistiimi Printsport, eli kyseessä ei ollut Toyotan rallitiimin virallinen auto, vaikka Pajarin, Printsportin ja Toyotan välillä oli vahvat kytkökset. Pajari sai kauden aikana ajaa myös kolme MM-rallia pääluokassa Toyotan Rally1-autolla ja ensi vuonna hän ajaa kaikki MM-rallit Toyotan tehdastiimin virallisena kuljettajana.
Latvalan mukaan Toyotalla ei ole suunnitteilla omaa WRC2-tiimiä ensi vuodeksikaan.
– Meillä kaikki energia keskittyy Rally1-hommaan. Mutta samantyyppinen ratkaisu voisi olla hyvä – tänä vuonna Sami ajoi Printsportilla, niin totta kai meidän olisi hyvä nähdä näissä tiimeissä ajamassa nuoria ja lupaavia kuljettajia, Latvala tuumii.
– Meidän pitää aina miettiä tulevaisuutta ja mahdollisuuksia nuorille, niin siinä mielessä tuollainen ratkaisu voi olla hyvä mahdollisuus.