Hybridiyksikköjen poistaminen otettiin ilolla vastaan ainakin M-Sportilla, joka on ollut niistä luopumisen kannalla. M-Sport on yksityinen talli, joten sille hybridit ovat olleet merkittävä kuluerä.
M-Sportin tallipäällikkö Richard Millener kertoo, että talli voi säästää ensi kaudella pitkän pennin, kun hybridiyksiköt eivät ole enää mukana.
– Se on kustannus, mikä on nyt säästetty, Millener iloitsi.
– Jos olisimme pystyneet toimimaan niiden kanssa, kuten toimimme viime kauden puoliväliin asti, niin siinä tapauksessa sanoisin, että niiden kanssa olisi ollut hienoa jatkaa, Millener jatkoi.
– Mielestäni tämä voimantuottoratkaisu on erittäin toimiva ratkaisu tuotantoautoissa ja se näyttää edelleen kasvattavan suosiotaan. Olisi ollut erittäin hienoa säilyttää tämä ratkaisu, mutta valitettavasti se ei ollut meidän tiimin kannalta yksinkertaisesti mahdollista, Millener totesi.
Kun hybrideistä päätettiin luopua, tiedotteessa annettiin ymmärtää, että kyseessä olisi jollain tapaa väliaikainen ratkaisu. Tätä väitettä Millener ei ihan osta.
– En välttämättä täysin allekirjoita sitä sananmuotoa, mitä tiedotteessa käytettiin, sillä mielestäni todellisuus on erilainen. Tauko, miksi sitä kutsutaan, ei mielestäni ole tauko – kyse on enemmänkin pysyvästä ratkaisusta. Ei ehkä ikuisesti, mutta hyvin pitkäksi aikaa, Millener sanoi.
Hybridien poiston vuoksi tiimit joutuvat tekemään ensi kauden autoihinsa pieniä muutoksia. Millenerin mukaan kokonaiskustannukset jäävät kuitenkin alhaisiksi.
– Kokonaisuudessaan siitä tulee pienet kustannukset. En nyt keksi vain sanaa, mitä haluaisin käyttää, vaikka tiedän sen. Mutta kaiken kaikkiaan sen pitäisi olla aika suoraviivaista. Mielestäni suurin haaste meillä on ensi vuodelle renkaissa ja vastaavissa asioissa. Luulenpa, että siinä riittää oppimista enemmän kuin hybridien poistamisessa, Millener kertoi.