WRC-tallipomo linjasi – tämä hänen työssään on kaikista vaikeinta

M-Sport Fordin tallipäällikkö Richard Millener on avannut työnsä suurinta haastetta.
Adrien Fourmaux ja Richard Millener Suomen MM-rallissa 2024. Kuva: M-Sport Ford WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Tallipomo joutuu pitämään ison kuvan mielessä ja hallitsemaan kuljettajiensa toiveita, odotuksia ja pitämään kuljettajat tyytyväisenä. Tässä riittää haastetta.

Millenerin mielestä juuri kuljettajien egojen hallinta on hänen työnsä vaikein yksittäinen juttu. Millener on kuitenkin vain mielissään siitä, jos kuljettajat uskaltavat haastaa hänen näkemyksiään.

– Minun mielestäni ei ole ollenkaan epätervettä, että joku tulee haastamaan sinua aina silloin tällöin. Se vain auttaa sinua keskittymään siihen, mitä haluat tehdä, Millener sanoi Rallit.fille.

– Siinä kohtaa tilanne on kuitenkin epäterve, jos joku yrittää tahallaan päästä ihosi alle ja saada sinut turhautumaan, Millener jatkoi.

Millener joutui päättyneen kauden aikana vaikeaan tilanteeseen, kun Martins Sesks tuli kesken kauden ajamaan muutaman kilpailun M-Sportilla. Tallin vakituisten kuljettajien joukossa tämä aiheutti tietysti jonkinlaista huolta ja närää. Varsinkin kun Sesks onnistui yli odotusten.

– Martins tuli nauttimaan ajamisesta ja saavutti samalla erittäin hyvän tuloksen. Adrien (Fourmaux) ei tietenkään pitänyt siitä, että Martins päihitti hänet, mutta toisaalta pieni herätys voi olla myös hyväksi. Vaikka sinulla olisikin meneillään todella hyvä kausi, niin asiat voivat muuttua niin nopeasti, Millener kertoi.

Sesks kilpaili M-Sportin Ford Puma Rally1- autolla Puolassa, Latviassa sekä Chilessä. Fourmaux’lle ja M-Sportin toiselle kuljettajalle Gregoire Munsterille tämä oli haastavaa aikaa.

– Mielestäni nämä voivat olla tärkeitä oppitunteja, ja Adrien ja Greg (Munster) voivat kehittyä niiden kautta. Martins tuli ajamaan vain lyhytaikaisen ohjelman. Muut kuljettajat ajoivat koko kauden, joten ei heidän tarvitse sellaisesta niin stressata, Millener muistutti.

Millener muistutti myös, ettei huippukuljettaja voi takertua liikaa yksittäisen rallin tulokseen, vaikka tulokas tulisikin takavasemmalta ja pistäisi päihin.

– On hyvin tärkeää olla suuttumatta yhden rallin lopputuloksesta, sillä kausi kestää 13 osakilpailua, eikä vain yhtä tai kahta. Mutta ei se tietenkään ole koskaan helppoa hävitä kuljettajalle, joka ajaa samanlaisella autolla kuin sinä, Millener huomautti.

Sesksin tulo M-Sportille kesken kauden oli vaikea paikka myös Millenerille.

– Kyllä loppua kohden oli joitain vaikeita hetkiä ja tiesin, että ne tulevat tapahtumaan, kuten juuri Martinsin tulo tiimiin. Meillä oli joitakin keskusteluja sen varmistamiseksi, että huomio jakautuu tasaisesti kaikkien kuljettajien kesken, eikä vain niille, jotka onnistuvat hyvin muutamassa kisassa, Millener paljasti.

Huippukuljettajat tuntevat oman arvonsa. Vaikka kuskit olisivat tallikavereita, ovat he kuitenkin ennen kaikkea kilpailijoita keskenään. Se ei voi olla näkymättä.

– Jännitteitä on aina olemassa. Se oli suurin jännite, mitä jouduimme kauden aikana hallitsemaan. En halua luoda sisäisiä konflikteja kuljettajien välille. Mutta jälleen kerran, mielestäni asia hoidettiin tarpeeksi hyvin niin, että jännitys näkyi, mutta samalla ammattimaisesti, jotta tiimin yhteishenki säilyi, Millener kiitteli.

Lue myös nämä