Katsuta itse sekä tallipäällikkö Jari-Matti Latvala ovat myöntäneet, että kehnot suoritukset saivat tallin johdon pohtimaan japanilaiskuskin jatkoa. Viisi keskeytystä tiesi sitä, että Toyota hyllytti Katsutan syyskuun Chilen MM-rallista.
Jyväskylässä tätä nykyä asuva Katsuta kuitenkin pelasti kautensa ajamalla sekä Keski-Euroopassa että Japanissa neljänneksi. Japanilaiskuljettaja myöntää, että tulevalla rallikaudella hänen on pystyttävä suoriutumaan tasaisemmin.
Parhaimmillaan mies oli jo viime vuonna jopa voittovauhdissa, mutta liian usein auto lipsahti ulos tieltä, kun vauhti kasvoi.
– Ehdottomasti ensi vuoden on oltava parempi kuin tämä vuosi. Samaan aikaan minun on oltava tasaisempi koko kauden mittaan ja mielellään pystyttävä taistelemaan podiumista joka kisassa, Katsuta sanoo Motorsport.comin sivuilla.
– Olisi tietenkin hienoa saada podium jokaisesta kisasta, mutta kun kaikki huiput ovat mukana, ei sen saavuttaminen koskaan ole helppoa.
Myös uran ensimmäinen voitto siintää Katsutan kiikarissa, mutta se ei ole itsetarkoitus.
– Jos minulla on joissain kisoissa itseluottamusta ja suorituskykyä, haluan tehdä parhaani voiton eteen, mutta se ei ole ykköstavoitteena. Isoin tavoite on suoriutua tasaisemmin ja tehdä sitä, mitä tiimi tarvitsee.
– Minun on tehtävä hyvä suunnitelma, milloin voin puskea ja varmistettava aina, että pääsen maaliin ja tuon pisteitä. Varmasti odotukset ylipäätään kasvavat ensi kaudella, Katsuta summaa.
Katsutan lisäksi Toyotalla täyden kauden ajavat Kalle Rovanperä, Elfyn Evans sekä Sami Pajari. Sebastien Ogier puolestaan kilpailee jälleen valikoiduissa kisoissa. Kun Ogier on mukana, helpottaa Katsutan paine tallipisteistä.
Selvää on, että Katsutan olisi pystyttävä säännöllisesti ajamaan ainakin Pajarin edellä, sillä kilpaileehan suomalainen tänä vuonna ensi kertaa täyden kauden ohjelmalla pääluokassa.
– On hienoa, että Kalle tulee takaisin ja Sami tulee tiimiimme. Hän on nuori ja lahjakas kaveri, ja voin varmasti oppia myös häneltä, Katsuta toteaa.
– Minulla on tietenkin enemmän kokemusta kuin Samilla, joten en halua hävitä hänelle, ainakaan kovin helposti. Minun on silti oltava joustava ja opittava koko ajan.
Rallikausi 2025 starttaa Monte Carlon osakilpailulla 23.-26. tammikuuta.