Grönholmin ralli oli kaksijakoinen. Aamupäivän erikoiskokeilla kulki hyvin, mutta päivähuollossa toteutetut säätömuutokset veivät vauhtia väärään suuntaan, joten mahdollisuudet palkintopallille jäivät odottamaan seuraavia ralleja.
Huoltotauolla Grönholm oli palkintopaikkasijoituksesta kuuden sekunnin päässä. Iltapäivän aikana ajettujen neljän erikoiskokeen jälkeen ero maalissa kolmanteen sijaa kasvoi 23 sekuntiin.
– Parempaa tulosta kyllä odotin. Yritimme ajaa neljä ensimmäistä pätkää ihan tosissaan, mutta kello ei oikein tykännyt ajostamme. Halusin omia muutoksia huoltotauolla automme säätöihin, ne toteutettiin, mutta ne myös epäonnistuivat. Vauhtimme laski entisestään. Kaksi viimeistä pätkää ajoimme vain varman päälle maaliin, Grönholm summasi.
Viime kaudella Grönholm kolme viimeistä SM-rallia päättyi keskeytykseen, joten Kuopiossa hänelle oli tärkeää saada putki poikki ja ajaa maaliin.
– Parasta rallin SM-avauksessa oli juuri se, että saimme ajettua kaikki tarjolla olleet kilometrit ja katkaistua edellisen vuoden kolmen perättäisen keskeytyksen putken. Oli tärkeää päästä ehjällä autolla maaliin, Grönholm huomautti.
– Ajo-olosuhteet olivat pelättyä paremmat. Tiet olivat jäässä, mutta toinen lenkki oli historic-autojen takia hieman erilainen. Irtolunta oli enemmän ja Teemun (Asunmaa) edessä autot olivat sotkeneet ajolinjaa, mutta meillä oli jo jonkinlainen ura ajaa.
Grönholm myöntää, että edellisvuonna ulosajoon päättyneet kisat vaikuttivat ajosuoritukseen.
– Ei ollut omaan tekemiseeni täysi luotto. Sen myönnän, että niillä keskeytyksillä oli vaikutusta. Siksi itseluottamustani ajatellen oli tärkeätä päästä virheittä maaliin. Tästä on hyvä jatkaa Rovaniemelle, jossa Samua tuuraa Antti Linnaketo, Grönholm muistutti.
Rallin SM-sarja jatkuu ensi viikolla 30.1.–1.2. Rovaniemellä ajettavalla Arctic Lapland -rallilla.