Rovanperä ylsi toiseksi parhaaseen aikaan, mutta korosti, että hänen lähtöpaikkansa seitsemäntenä autona tietää pahaa viikonloppua ajatellen. Koska suomalaistähti ei kisannut viime vuonna täyttä kautta, jäi hän pisteissä seitsemänneksi ja lähtee samalta paikalta aina yhtä kimuranttiin Monte Carlon ralliin.
Monte Carlon rallin kaltaisissa ”likaisissa” asvalttikisoissa lähtöpaikka korostuu, sillä auto autolta mutkien leikkauksissa nousee enemmän soraa, mutaa ja muuta likaa tielle. Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala kuitenkin toppuutteli Rovanperän puheita.
– Luulen, että yleensä kun ajetaan pimeässä torstai-iltana, niin lähtöpaikka ei ole niin paha. Leikkauksia ei ole niin paljon. Tuo shakedown on tunnettu siitä, että siellä leikataan paljon ja tavaraa tulee paljon tielle. Tie tulee aika inhottavaksi, Latvala korosti Rallit.fille.
– En usko, että illalla leikkaukset ovat niin suuria vielä. Varsinkin jos on liukas keli ja jäätä, niin tilanne muuttuu. Totta se toki on, mitä Kalle sanoi, mutta en koe, että tilanne on niin paha.
Toki Rovanperän pitää selvittää lähtöpaikallaan myös perjantain kuusi erikoiskoetta, mutta varsinkin aamulla mahdolliset jäiset ja lumiset paikat voivat tietyllä tapaa helpottaa urakkaa, kun kuskien on mentävä enemmän tietä pitkin, eikä leikkauksia ehkä tule niin rajusti.
Täksi kaudeksi rallin MM-sarjan rengasvalmistaja vaihtui, kun Pirelli lähti ja tilalle tuli korealaismerkki Hankook. Latvalan mukaan uudet renkaat ovat kenties ratkaisevassa roolissa Monte Carlossa.
Vaihtelevat sääolosuhteet tarkoittavat sitä, että kuskien on sopeuduttava monenlaisiin renkaisiin viikonlopun aikana. Käytössä voi olla talvirenkaita, täysin kuivan kelin slicksejä ja sadekelin pyöriä. Valinnanvaraa siis riittää.
Latvala kuitenkin uskoo, että rengasruletti voi jopa kääntyä Rovanperän eduksi, vaikkei hän tunnettu Monten valtias ole vielä toistaiseksi ollutkaan. Rovanperä on kuitenkin aina ollut äärimmäisen nopea oppimaan.
– Tuo on hyvä pointti. Kalle on aina ollut hyvä omaksumaan muutoksia. Kuten mainitsit, niin vuoden 2022 alussa Kalle sopeutui nopeasti, kun tultiin näihin uusiin autoihin. Uskon, että Kalle omaksuu nopeasti myös uudet renkaat, Latvala aprikoi.
– Tietysti äkkiseltään voi sanoa, että (Ott) Tänak on myös omaksunut renkaat nopeasti, mitä katsoo shakedownin aikoja. Katsotaan, miten se sitten rallissa menee.
Kisan huoltoparkki palasi viime vuonna Monacosta takaisin Alppien juurin Gapin kaupunkiin. Se mahdollisti pätkien tuomisen korkeammalta vuoristosta takaisin ohjelmistoon. Sitä kautta ”Monten henki” on yhä olemassa.
– Nyt näyttää, että olosuhde tulee olemaan vaikea ja vaihteleva, joten erilaisia renkaita joutuu käyttämään. Ei ole niin selkeää tehdä rengasvalintoja, mitä oli silloin, kun ajettiin Monacosta käsin, Latvala huomautti.