Jari-Matti Latvala varoitti Sami Pajaria – sortui samaan uransa alussa

Sami Pajarin ensimmäinen kisa kaudella 2025 rallin MM-sarjassa päättyi isoon ulosajoon.
Sami Pajari
Sami Pajari. Kuva: Toyota GAZOO Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Pajari kisaa nyt ensimmäistä täyttä kauttaan MM-sarjan pääluokassa. Monte Carloon suomalaiskuski lähti hakemaan vain kokemusta. Alkuvauhti oli varmistelevaa, mutta lauantaina tuli jo parempia pätkäaikoja. Homma kuitenkin päättyi heti sunnuntaiaamun avauspikataipaleella, kun musta jää yllätti Pajarin ja hän suistui alas sillalta.

Latvala keskusteli Pajarin kanssa vanhasta muistostaan ja muistutti, että hänellä itsellään on samankaltainen kisa muistissa vuodelta 2007 tallipomon oman ajouran alkuvaiheilta. Tuolloin Latvala itse ajoi betoniin ja keskeytti toiseksi viimeisellä pätkällä.

– Keskustelimme asiasta ja sanoin jossain vaiheessa rallia, että sain itse ripityksen vuonna 2007, jolloin tilanne oli ihan sama kuin Samilla nyt. Olimme ensin kaksi sekuntia kilometrillä perässä, mutta sitten vauhti nousi, Latvala muisteli.

– Homma päättyi toiseksi viimeisellä erikoiskokeella betoniin. Kävin sen läpi, että kun ei käy samalla tavalla, niin on helpompi lähteä Ruotsiin.

Pajarin kisasta tuli siis tavallaan Latvalan uran alkuaikojen toisinto. Latvala kuitenkin otti ulosajon osin myös omaan piikkiinsä.

– Pikkaisen minua myös harmittaa, että olisi pitänyt aamulla painottaa enemmän, että rengasvalinta olisi pitänyt olla turvallisempi. Sanoin, että pitäisi lähteä neljällä nastalla, mutta en korostanut asiaa tarpeeksi, Latvala tunnusti.

– Olosuhteet olivat huippuvaikeat. Se koitui Samin ja Takamoton (Katsuta) kohtaloksi, mutta se on Montea. Kokonaisuutena tiimiltä hieno suoritus.

Vaikka kaksi autoa jäi reitille, ei se hetkauttanut Toyotan superonnistumista, sillä sekä Pajari että Katsuta ajoivat tallipisteiden ulkopuolella. Toyota nappasi kaksoisvoiton varsinaisesta kilpailusta sekä sunnuntain tuloksissa että kisan päättäneeltä Power Stagelta.

Latvalan johtama Toyota nappasi täyden 60 pisteen potin ja otti heti 24 pisteen karkumatkan Hyundaihin verrattuna.

– Enempää ei voi vaatia, kun tiimi saa maksimipisteet. Ratkaisevaa oli onnistua tänä aamuna rengasvalinnoissa. Lopputulos oli huippuhyvä.

Lue myös nämä

  • Uusimmat