Solberg hyppäsi tänä vuonna suomalaisen Printsport-tiimin leipiin ja autoksi vaihtui Toyota GR Yaris Rally2 -auto. Samalla Solberg sai vahvan kytköksen myös Toyotan WRC-talliin, joka Printsportin tavoin pyörittää toimintaansa Keski-Suomesta käsin.
Solberg sai uudesta suomalaistiimistään ensimaistiaisen Monte Carlon MM-rallissa ja oli hyvin vaikuttunut työskentelystä suomalaisten ja muun Toyota-väen kanssa.
– Se, mikä Toyotassa ja heidän ihmisissään on niin hienoa, on se, että heillä on todellinen intohimo ralliin, Solberg hehkutti.
– Kyse on yhdessä tekemisestä ja yhdessä voittamisesta. Siihen ei liity mitään politiikkaa – tai mitään sellaista. Meillä on hauskaa testeissä, teemme kovasti töitä ja yritämme jatkuvasti keksiä uusia ratkaisuja. Kaikki saavat jakaa ideoitaan ja tehdä töitä yhdessä. Rakastan sitä todella paljon, Solberg jatkoi.
Vaikka Solberg on nyt Toyota-mies, ei ruotsalainen halunnut arvostella aiempia työnantajiaan. Arvostus on jäänyt myös heitä kohtaan. Toyotaa Solberg sen sijaan kehui jo nyt hyvin vuolaasti.
– Ajoin Skodalla kaksi viimeistä vuotta. Se oli ensimmäinen kerta, kun ajan samalla autolla kaksi vuotta putkeen. Ja kun ajaa samalla autolla kaksi vuotta, niin siihen tottuu, Solberg sanoi.
– Ja nyt Toyotan kanssa, kuten myös Skodan kanssa aiemmin, olen yrittänyt noudattaa omaa filosofiaani siitä, millaisista ominaisuuksista pidän ja mikä tekee autosta helposti ajettavan. Olemme tehneet paljon töitä näiden asioiden eteen Toyotan kanssa, ja ne ovat jo alkaneet toteutua. Autossa on paljon vahvuuksia heti alusta alkaen – se on hyvin pieni auto, siinä on hyvä painojakauma ja pitkä joustomatka, Solberg totesi.
– Autossa on paljon vahvuuksia, mutta olen varma, että siinä on myös paljon osa-alueita, joita voimme saada vielä paremmaksi. Mutta vähintäänkin pohja on olemassa ja potentiaali on ihan massiivinen, Solberg hehkutti.
Seuraavana haasteena Solbergilla on hänen kotikisansa Ruotsissa. Solberg testaa kisaa varten Suomessa.
– Se on tietysti vähän outoa, mutta joka tapauksessa, Solberg naurahti.
– Meillä on siellä kaksi päivää aikaa valmistautua ja minusta tuntuu, että tarvitsen sen ehdottomasti, jotta löydän tarvitsemani luoton autoon. Pohja on kuitenkin jo nyt loistava, joten minusta tuntuu hyvältä, Solberg jatkoi.
Ruotsin ralli ajetaan 13.-16. helmikuuta.