Edellisen kerran Suninen kilpaili viime kesänä Suomen MM-rallissa. Siihen käytännössä päättyi Sunisen yhteistyö Hyundain WRC2-tallin kanssa.
Suomalaiskuljettaja on ollut siitä lähtien ilman tallipaikkaa. Mutta viikonloppuna ajettavassa Tunturirallissa Suninen nähdään jälleen tositoimissa – mutta ei tosin ratin takana.
Suninen nimittäin toimii kartanlukijana driftingin parista paremmin tunnetulle Ville Kaukoselle, joka kilpailee nyt ensimmäistä kertaa ralliautoilussa. Myös Sunisella on edessään hyppy tuntemattomaan, sillä hänellä ei ole omakohtaista kokemusta kartturin töiden hoitamisesta ralliviikonloppuna.
Suninen joutui uuden eteen jo ennen Arctic Lapland -rallin kilpailuviikkoa. Suninen kertoi lukeneensa ensimmäistä kertaa urallaan kunnolla läpi kilpailun säännöt – se kun kuuluu tavallisesti juurikin kartanlukijan tehtäviin.
Ennen kilpailua Kaukonen ja Suninen ajoivat testin Teemu Asunmaan tiimiltä vuokratulla BMW 325 -autolla. Rallin MM-sarjassa useita vuosia ajanut Suninen antoi samalla Kaukoselle ajokoulutusta.
Parivaljakon arktinen seikkailu käynnistyi kunnolla tiistaina nuotitusjaksolla.
– En ole koskaan nähnyt Villeä niin hiljaisena kuin Murtotunturissa nuotintekovaiheessa. Mutta toivotaan, että siellä pystyy kokemuksella paikkaamaan ja tekemään hyvää nuottia, että siitä pystyy ajamaan, Suninen hymyili.
Harvemmin kuljettaja on tuppisuuna nuottijaksolla – varsinkaan pätkän ensimmäisellä tutumiskerralla, jolloin hän kertoo nuotit kartturille.
– Joskus minulta saattaa osittain loppua mielenkiinto, jos mennään jotenkin hiljaa tai en oikein tiedä, mihin tie kääntyy. Mietiskelinkin tuolla välillä Lauri Joonan nuotitusauton renkaita. Sitten Teemu sanoi, että olen ollut vähän aikaa hiljaa, niin sitten huomasin, että pitää taas hypätä oikeaan moodiin, Kaukonen naurahti.
Kaukonen sai idean Tunturissa kilpailemisesta vuosi sitten, kun hän seurasi kisaa Gran Canarialta käsin netin välityksellä. Hullu idea muuttui lopulta konkreettiseksi projektiksi, johon hän sai houkuteltua Sunisen mukaan.
– Tässä projektissa kiinnostaa se, että lajirajoja ylittämällä voi oppia paljon. Drifting-miehet tekevät tosi hienosti somea ja hoitavat asioita osittain paremmin kuin rallikuskit. Minua kiinnostaa sen oppiminen.
– Jos teen jatkossa enemmän ajovalmennushommia, niin nyt näen enemmän kokonaisuutta myös kartturipuolelta. Silloin pystyy kehittämään valmennettavia paremmin, Suninen sanoi.
Nuotitusjaksolla Suninen sai kokea myös sen, että hänellä on edelleen kova palo ratin taakse. Erikoiskokeista Sunisen jo aiemmin mainitsema Murtotunturi teki vaikutuksen.
– Huippuautoille se on ratkaisun pätkä. Siellä ”vetomiehet” lähtevät varmasti hyökkäämään ja se on varmasti yksi ratkaisevista erikoiskokeista SM1-luokassa. Vähän alkoi siellä itseäkin polttelemaan, että hitsi kun pääsisi ajamaan kovaa, Suninen tunnusti.
– Mutta luulen, että me lähdetään hieman erilaisella taktiikalla. Tästä voi tulla selviytymistaistelua, Suninen summasi.
Kaukonen ja Suninen kilpailevat Rovaniemellä SM-rallin yhteydessä ajettavassa Suomi Cupissa.