Dramaattisia paljastuksia! Sebastien Loebilta suoraa puhetta kaatuneesta F1-unelmasta

Sebastien Loeb on ralliautoilun yhdeksänkertainen maailmanmestari.
Sebastien Loeb
Sébastien Loeb. Kuva: Kin Marcin / Red Bull Content Pool.
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Ellei siinä nyt ole jo tarpeeksi saavutuksia yhdelle miehelle, niin silti tulee mieleen, että jossain toisessa todellisuudessa Loeb voitaisiin muistaa myös F1-kuljettajana. Ja vieläpä todennäköisesti menestyneenä sellaisena.

Loeb on kilpaillut uransa aikana rallin lisäksi myös muun muassa Dakar-ralleissa ja osallistunut legendaariseen Le Mansin 24 tunnin ajoon, mutta yksi iso saareke moottoriurheilumaailmassa ranskalaiselta jäi valloittamatta, ja kyse on tietysti formula ykkösistä.

Viisitoista vuotta sitten Loebilla oli mahdollisuus nousta tavoittelemaan F1-unelmaa, mutta tuo unelma kuoli lähes yhtä nopeasti kuin se oli alkanutkin.

MM-rallikauden 2007 loppuvaiheissa Loeb kävi tiukkaa mestaruustaistelua Marcus Grönholmia vastaan, eikä F1 varmasti tuossa kohtaa ollut ranskalaisen mielessä, mutta pian kuitenkin kerrottiin, että Loebille on tarjoutumassa mahdollisuus testata Renault´n F1-autoa.

Loeb ajoi epävirallisen F1-testin. Hänellä oli jo tuossa vaiheessa kokemusta rata-autoilusta, sillä hän oli jo tuossa vaiheessa osallistunut Le Mansiin. Loebin mielessä oli kuitenkin ennen kaikkea jo rallikausi 2008. Marcus Grönholm oli vetäytynyt sarjasta ja Mikko Hirvonen oli noussut Fordin ykköskuljettajaksi. Kaudesta odotettiin hyvin haastavaa ranskalaiselle, mutta siitä tuli lopulta jopa hänen mittapuullaan hämmentävän vahva näytös.

Loeb voitti kaudella 2008 11 osakilpailua ja saavutti viimein voiton myös Suomessa. Tuloksena ylivoimainen maailmanmestaruus.

Kulissien takana kuitenkin kävi kuhina, mistä ei juurikaan tuohon aikaan julkisuuteen hiiskuttu. Red Bullista oli tullut Citroenin merkittävä sponsori ja tätä kautta Loebille tarjoutuu mahdollisuus testata uudelleen F1-autoa. Tällä kertaa kyse oli kuitenkin virallisesta F1-testistä ja näin ollen panokset olivat aivan tuosta luokkaa kuin vuotta aiemmin. Vaikka Loeb itse ei välttämättä tässä kohtaa asiaa niin nähnytkään.

– Olin mestari lähes joka vuosi ja Red Bull halusi aina antaa minulle pienen lahjan. Yhtenä vuonna se oli akrobaattihelikopterikierros, ja sinä vuonna se oli Formula 1 -testi, koska he tiesivät, että pidin Formula 1:stä ja seurasin sitä, Loeb kertoi Dirtfishille.

– Joten he tarjosivat minulle mahdollisuuden testata autoa virallisessa testissä Barcelonassa. Se vain tuli eteeni tällaisena uskomattomana tilaisuutena kokeilla tuollaista autoa, Loeb jatkoi.

Loeb itse halusi korostaa sitä, ettei hän nähnyt formula ykkösiä uravaihtoehtona.

– Rehellisesti sanottuna en nähnyt tätä tuolloin tulevaisuuden mahdollisuutena, ranskalainen myönsi suoraan.

– Mutta ei joka päivä saa mahdollisuutta ajaa Formula 1 -autoa, joten yritin suhtautua siihen vakavasti, hän jatkoi.

Loeb ei menestynyt testeissä ollenkaan huonosti. Hän ajoi kahdeksanneksi nopeimman ajan, kun testeissä oli mukana 17 kuljettajaa. Tätä voi pitää suorastaan sensaatiomaisen hyvänä suorituksena, kun otetaan huomioon se, miten vähän ranskalaisella oli vielä tuossa kohtaa kokemusta rata-autoilusta.

Kovin moni ei välttämättä enää sitä muista, mutta Loebia todella harkittiin F1-sarjaan kaudella 2009. Red Bullin sisartiimin kuljettaja Sébastien Bourdais ajoi todella surkean kauden avauspuolikkaan ja Loeb nousi tässä kohtaa spekulaatioihin mukaan. Loeb itse totesi tuohon aikaan olevansa valmis hyppäämään F1-sarjaan mukaan, jos vain kaikki palaset loksahtaisivat paikalleen. Niin ei kuitenkaan koskaan käynyt.

Bourdais sai kesken kauden 2009 potkut Toro Rossolta ja hänet korvasi Jaime Alguersuari. Ei Sebastien Loeb.

– Tämän vuoden 2008 testin jälkeen päädyimme uuteen tilanteeseen. Se oli päivä, jonka muistan yhä hyvin. Olimme palaamassa lentäen Argentiinan rallista, kun Red Bullin moottoriurheilujohtaja soitti minulle. Hän kysyi, olisinko kiinnostunut ajamaan Formula 1 -kauden loppuun, korvaamaan Bourdais’n – näin muistelen sen olleen tuolloin, Loeb paljasti nyt.

– Se ei tietenkään ollut tarjous, josta voisi kieltäytyä, joten aloimme työskennellä projektin parissa, ja minä aloitin fyysisen harjoittelun sitä varten, Loeb jatkoi.

Samaan aikaan rallin MM-sarjan puolella Loeb ajautui ongelmiin.

– Asiat alkoivat muuttua hieman hankalammiksi ralliohjelmani kannalta. Johdin mestaruussarjaa, mutta sitten tuli yksi tekninen vika, yksi ulosajo ja vielä toinen ongelma toisessa rallissa. Tämän seurauksena menetin mestaruusjohdon, Loeb muisteli.

– Siitä lähtien Red Bull totesi, että ehkä ajankohta ei ollut oikea, ja minun pitäisi keskittyä enemmän ralliin ja vähemmän Formula 1:een, Loeb jatkoi.

Loeb kävi kaudella 2009 todella tiukan mestaruustaistelun Mikko Hirvosta vastaan. Ranskalainen voitti jälleen mestaruuden, mutta vain yhden pisteen erolla Hirvoseen. Tässäkään vaiheessa Loebin F1-unelma ei ollut vielä lopullisesti kuollut. Hänelle tarjottiin mahdollisuutta kilpailla F1-kauden päätöskisassa Abu Dhabissa. FIA ei kuitenkaan myöntänyt Loebille superlisenssiä. Ilman sitä F1-kilpailuun ei ole mitään asiaa.

– Siihen päättyi F1-tarina, Loeb sanoi.

Asia on jäänyt kaivelemaan Loebia. Ei ranskalainen ole asian vuoksi yöuniaan menettänyt, mutta asia on silti harmittanut jälkeenpäin.

– Ainoa asia, jota kadun, on se, että se olisi ollut hauska kokemus. Sanoin itselleni, että minulla on luultavasti vain yksi tällainen tilaisuus elämässäni, Loeb harmitteli jo tuohon aikaan virallisilla kotisivuillaan.

Lue myös nämä

  • Uusimmat