EK14: Tommi Mäkisen tiimin kolmoisjohto pitää – Jari-Matti Latvalalle ensimmäinen pohja-aika

Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala vauhdissa Saksan MM-rallissa elokuussa 2019. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRC
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Toyotan kolmoisjohto kestää Saksan MM-rallissa, kun takana on 14 erikoiskoetta. 

Virolaiskuski Ott Tänak johtaa turvallisella 43,9 sekunnin marginaalilla ennen Kris Meekea. Tommi Mäkisen johtaman Toyotan kolmoisjohdon täydentää Jari-Matti Latvala. Tuurilainen ajoi Arena Panzerplatten toiselle vedolle pohja-ajan, mikä oli suomalaiselle kisan ensimmäinen.

Samalla Latvala nousi vain 1,2 sekunnin päähän tallikaveri Meekesta. Toyota-kaksikosta toisen kuskin on pidettävä Citroenin Sebastien Ogier takana tallipisteiden kannalta. Ogier on neljäntenä vain 2,7 sekuntia Latvalan perässä.

– Aika on hyvä. Ajoin rennosti ja hyvällä rytmillä. Auto tuntuu hyvältä. Taistelu on tiukkaa, mutta sitä ei kannata liikaa miettiä. Keskityn vain ajamiseen, Latvala sanoi pätkän maalissa WRC All Liven lähetyksessä.

– On oikeastaan ihan sama, kumpi on toisena. Tärkeintä on, että joko Jari-Matti tai minä otamme sen toisen tilan. Vielä on yksi pitkä pätkä edessä, Meeke puolestaan totesi.

Katso alta kooste lauantaiaamupäivän tapahtumista. Videolla muun muassa Esapekka Lapin spinnaus ojaan. Juttu jatkuu videon jälkeen.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,277507″ ap mute ]

 

Viidentenä kokonaistilanteessa on Hyundain Dani Sordo ennen tallikavereitaan Andreas Mikkelsenia ja Thierry Neuvillea.

Citroenin Esapekka Lappi on rallissa kahdeksantena. Edellisellä kerralla Arena Panzerplatten pätkällä Lappi leiskautti hurjan hypyn, minkä seurauksena C3 WRC:n tuulilasi meni rikki. Myös kartanlukija Janne Ferm satutti hieman selkäänsä.

– Meni vähän paremmin kuin ensimmäisellä kerralla. Otin hypyn aika varovaisesti. Auto on hieman parempi käsiteltävä kuin aiemmin, mutta ei se vielä ideaali ole, Lappi summaili.

Lauantaina ajetaan vielä yksi erikoiskoe, yli 40 kilometriä pitkä Panzerplatte. Sunnuntaina kisan päätöspäivänä on ohjelmassa neljä pätkää.

Saksan MM-rallin tilanne EK14/19 jälkeen:
 1. Ott Tänak          Toyota  2.03.52,8
 2. Kris Meeke         Toyota      +43,9
 3. Jari-Matti Latvala Toyota      +45,1
 4. Sebastien Ogier    Citroen     +47,8
 5. Dani Sordo         Hyundai   +1.20,6
 6. Andreas Mikkelsen  Hyundai   +1.30,6
 7. Thierry Neuville   Hyundai   +1.33,4
 8. Esapekka Lappi     Citroen   +1.44,7 
 9. Gus Greensmith     Ford      +5.44,9  
10. Takamoto Katsuta   Toyota    +6.09,4
Saksan MM-rallin aikataulu (ajat Suomen aikaa):
Torstai 22.8.

20.13 EK1: St. Wendeler Land (5,20 km)

Perjantai 23.8.

11.14 EK2: Stein und Wein I (19,44 km)
12.08 EK3: Mittelmosel I (22,00 km)
13.46 EK4: Wadern-Weiskirchen I (9,27 km)
15.03 Huoltotauko
16.45 EK5: Stein und Wein II (19,44 km)
17.39 EK6: Mittelmosel II (22,00 km)
19.17 EK7: Wadern-Weiskirchen II (9,27 km)

Lauantai 24.8.

9.12 EK8: Freisen I (14,78 km)
10.15 EK9: Römerstraße I (12,28 km)
12.07 EK10: Freisen II (14,78 km)
13.10 EK11: Römerstraße II (12,28 km)
14.31 Huoltotauko
16.08 EK12: Arena Panzerplatte I (10,73 km)
16.46 EK13: Panzerplatte I (41,17 km)
18.41 Huoltotauko
19.53 EK14: Arena Panzerplatte II (10,73 km)
20.31 EK15: Panzerplatte II (41,17 km)

Sunnuntai 25.8.

8.46 EK16: Grafschaft I (28,06 km)
10.41 EK17: Dhrontal I (11,69 km)
11.10 EK18: Grafschaft II (28,06 km)
13.18 EK19: Dhrontal II (11,69 km) *Power Stage

Lue myös nämä