Esapekka Lappi vahvisti ikävän uutisen Rallit.fille: Et sinäkään mene töihin, jos siitä pitää maksaa

Esapekka Lappi
Esapekka Lappi. Kuva: M-Sport Ford WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Esapekka Lappi kertoi ikävän uutisen Monzan MM-rallin päätteeksi. M-Sport Fordin tallissa tällä kaudella ajanut pieksämäkeläinen vahvisti, ettei ura jatku ensi vuonna MM-sarjassa. 

Lappi siirtyi täksi kaudeksi brittitiimiin, kun Citroen päätti lopettaa WRC-toimintansa. Ensi vuodelle ajopestiä ei ole. Ensi vuodelle ajopestiä ei ole, sillä molemmat tehdastiimit Toyota ja Hyundai ovat täynnä.

– Ei ole ajopaikkoja. Sehän se tilanne vaan on. Toki kiinnostaisi ajaa. Polte on vielä ajaa ja menestyä. Tällä hetkellä paikat ovat vähissä ja aika vaikeat ajat muutenkin. Ei vaan ole paikkaa, missä ajaa, Lappi vahvisti Rallit.fille.

Tällä kaudella Lappi sai vielä palkkaa Citroenilta. Ensi vuodeksi M-Sportin ajopestistä olisi päinvastoin pitänyt maksaa. Kyse oli siis puhtaasti rahasta, sillä Lappi kuuluu edelleen MM-sarjan parhaimpiin kuskeihin.

– Sanotaanko näin tai mitenkähän sen sanoisi kauniisti. Et sinäkään mene töihin, jos siitä pitää maksaa, Lappi kertoi.

Katso alta Esapekka Lapin haastattelu Monzan MM-rallin jälkeen. Juttu jatkuu videon jälkeen. 

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2283,358016″ ap mute ]

 

Tulevaisuus on Lapin osalta auki. Jos ja kun ajopestiä ei ensi vuodelle löydy, on MM-sarjaan takaisin kipuaminen tunnetusti hankalaa.

– En tiedä vielä (mitä teen ensi vuonna). Pitää miettiä, mitä sitä isona rupeaa sitten tekemään. Eihän sitä kannata vielä hanskoja seinälle kokonaan laittaa. En sano, että ei ikinä. Ensi vuonna ei ainakaan ajeta, joten on vaikea nähdä, miksi saisin sitten ajaa 2022, Lappi summasi.

– Se on kuitenkin tosi tärkeä ajaa nämä kisat joka vuosi läpi ja pitää tuntuma ylläa.  Ehkä se (pettymys) tulee vielä tänään tai myöhemmin. Vähän kurjalta tuntuu, mutta tilanteelle ei voi mitään, Lappi jatkoi.

Pieksämäkeläinen jäi tänä vuonna ilman palkintosijoja. Parhaat tulokset Lappi ajoi kauden avanneessa Monte Carlon rallissa sekä Monzassa.

– Varmasti tämä oli kaikille aika outo vuosi. Pandemia sotki meidän hommia aika tavalla, mikä on täysin ymmärrettävää. Kiva että saatiin muutamat kisat loppukauteen. Tiimin kanssa lähti ihan hyvin liikkeelle ja oli edes vähän rahaa, että voitiin ajaa testejä, Lappi selvitti.

– Meksikon jälkeen ei ole ajettu testiä yhtään päivää. Totta kai se vaikeutti loppukautta. Koronatauon aikana muut tiimit menivät eteenpäin. Tuli vähän silmille sitten syksyllä, miten paljon ollaankaan perässä.

Lue myös: Sebastien Ogier palasi maailmanmestariksi! Hyundaille valmistajien MM-titteli

Lappi ei koe, että eri kuskeilla M-Sportin menestys olisi ollut yhtään parempaa. Lappi ja Teemu Suninen ajoivat sen, minkä vaillinaisilla laitteilla sai aikaiseksi.

– Me ajoimme Teemun kanssa omaa samaa vauhtia. Sillä autolla ei paljon kovempaa tulla, kun kaksi kuskia ajoivat sekuntien sisään. Onneksi tässä viimeisessä kisassa ei ollut niin paljon autosta kiinni. Kausi alkoi ja loppui samalla tavalla. Saimme nelostilat samantyyppisistä ralleista, Lappi kertoi.

Koronapandemian supistama tynkäkausi päättyi Toyotan Sebastien Ogierin juhliin. Vaikka kauden aikana ajettiin vain seitsemän MM-rallia, ei mestarista ole Lapin mukaan epäselvyyttä.

– Kaikilla meillä oli silti mahdollisuus. Ihan turha pelleillä sen suhteen, etteikö Ogier olisi ansainnut mestaruutta tai Elfyn (Evans), jos olisi voittanut. Vähän lyhyempi kausi tämä oli, mutta kaikkien piti pärjätä. Arvostan tätä vuotta ihan yhtä lailla kuin kaikkia muitakin kausia.

 

Lue myös nämä