FIA ei perunut lisää ralleja MM-sarjasta – muita päätöksiä lyötiin sen sijaan tiskiin

Kauden 2021 pitäisi alkaa Monte Carlosta vain kuukauden kuluttua. Kuva: @World / Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

FIA:n maailman moottoriurheiluneuvosto kokoontui keskiviikkona tekemään päätöksiä muun muassa rallin MM-sarjasta.

Vaikka huhuissa veikkailtiin, että FIA saattaisi uudistaa jo päätettyä MM-kalenteria vuodeksi 2021, ei ainakaan tässä vaiheessa mitään kisoja jätetty pois. Sen sijaan muita muutoksia tehtiin.

Lue myös: Huhut vellovat rallin MM-sarjan ympärillä – lisää muutoksia ensi kaudelle?

Rallin MM-sarjassa on jokaisen kilpailun viimeiseltä erikoiskokeelta eli Power Stagelta saanut totutusti viisi parasta kuskia ylimääräisiä MM-pisteitä. Systeemiä laajennetaan ensi kaudeksi, kun pisteet myönnetään myös tallien mestaruustaisteluun. Kaksi tallin parasta kuskia, jos he sijoittuvat viiden joukkoon päätöspätkällä, kerryttävät myös tiimiensä pistepussia ensi kaudella.  Lisäksi Power Stage -konsepti on ensi kaudella voimassa myös WRC2- ja WRC3-luokissa.

Pienempien luokkien pistelaskuun tulee myös muita muutoksia. WRC2-luokassa tallit voivat jatkossa osallistua maksimissaan seitsemään kilpailuun ja kisoista yksi pitää olla Euroopan ulkopuolella. Näistä kuusi parasta tulosta lasketaan mukaan lopullisiin pisteisiin. Kuskit ja tiimit voivat toki osallistua halutessaan myös muihin kisoihin, mutta niistä ei saa MM-pisteitä. Näin olleen pistekisat pitää nimetä etukäteen.

Katso alta viime kauden päätöskisan Monzan MM-rallin parhaat palat. Juttu jatkuu videon jälkeen. 

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,358031″ ap mute]

 

WRC3-luokassa lopullisiin MM-pisteisiin laskettavien kisojen määrä pysyy viidessä rallissa. Luokassa voi kuitenkin jatkossa osallistua kauden aikana seitsemään kisaan, joista viiden parhaan tulos lasketaan mukaan kauden päätöspisteisiin. JWRC-luokkaan puolestaan aiotaan ensi kaudella ottaa mukaan viisi kilpailua.

Ensi kaudeksi MM-sarjan rengasvalmistaja vaihtuu, kun Pirelli toimittaa tiimeille kumit kaudella 2021. Koska renkaita ei saatu alkuperäisellä aikataulululla toimitettua WRC-tiimeille, on tämän myötä talleille annettu yhdeksän lisäpäivää rengastestejä varten vuodelle 2021. Toyota ja Hyundai ovat jo aloittaneet Pirellin rengastestinsä, mutta M-Sport Ford jätti viime viikon Monte-testit väliin, koska tiimi ei ole vielä edes nimennyt ensi kauden kuskejaan.

FIA haluaa myös turvata MM-sarjan arvon korona-aikana. Vähintään puolet alkuperäisistä kisoista pitää saada ajettua, jotta MM-titteli voidaan myöntää.

Lue myös: Vahvistus: Ruotsin MM-ralli peruttu, Tunturiralli halutaan korvaajaksi

 

Lue myös nämä