FIA teki ison päätöksen – Jari-Matti Latvala taatusti onnensa kukkuloilla

Kansainvälisen autoliiton FIA:n maailman moottoriurheiluneuvosto piti kokouksen torstaina Pariisissa.
Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota GAZOO Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Neuvosto teki useita päätöksiä eri moottoriurheilulajeihin kohdistuen, mutta yksi niistä on varmasti erityisen mieluinen Toyotan WRC-tallin päällikölle Jari-Matti Latvalalle. Ensi kaudesta lähtien FIA:n järjestämiin historic-luokan ralleihin, kuten historic-ralliautojen EM-sarjaan voi osallistua hieman uudemmilla menopeleillä.

Neuvosto linjasi, että kaudella 2025 on mahdollista ajaa myös vuosina 1991-2000 rakennetuilla ralli-autoilla. Latvala on pitkään puhunut, että haluaisi osallistua historic-autojen EM-sarjaan Toyota Celica GT Four ST185 -autollaan, mutta se ei ole ollut vielä mahdollista.

– Nämä muutokset tarkoittavat, että vuonna 2025 kilpa-autoilla, jotka on rakennettu vuosina 1991-2000 voi osallistua FIA:n järjestämiin historic-kilpailuihin. Päivitys tuo paljon maailman ikonisimpia ralliautoja takaisin lajin pariin, mikä taas sallii faneille elämyksiä, FIA:n sivuilla kerrotaan.

– 1990-luvun puolivälin A-ryhmän aikakausi piti mukanaan autoja kuten Subaru Imprezan, mikä taas yhdistyy edesmenneeseen Colin McRaehin. Myös Mitsubishi Lancer ja Ford Escort Cosworth olivat tuolloin todella menestyksekkäitä yhdessä Toyotan ja Lancian autojen kanssa.

Uudistus mahdollistaa myös sen, että historic-luokan kisoissa voi jatkossa nähdä myös WRC-autoja. Vuonna 1997 alkoi WRC-autojen aikakausi, kun kisoissa nähtiin muun muassa Toyota Coralla WRC, Subaru Impreza WRC, Ford Focus WRC ja Peugeot 206 WRC.

Myös rallin MM-sarjan kannalta yksi merkittävä päätös kuultiin moottoriurheiluneuvoston kokouksessa. Ensi kaudella ei enää nähdä pelkästään nykymuotoisia rengashuoltoja, vaan tiimeillä on mahdollisuus järjestää etähuoltoja kisapäiviin, jolloin perinteiseen huoltoparkkiin ei päivällä tulla.

FIA:n mukaan tämä mahdollistaa MM-rallin reittien suunnittelijoille enemmän mahdollisuuksia. Uudistus auttaa rallitiimejä myös siinä mielessä, että etähuollon avulla on mahdollista pitää autot kisassa mukana entistä paremmin.

Lue myös nämä