Fordin WRC-kuski suunnittelee kovaa iskua – ”Haluan laittaa auton äärirajoille!”

M-Sport Fordin luxemburgilaiskuski Gregoire Munster on ottanut askeleen eteenpäin kehityskäyrällään.
Gregoire Munster
Gregoire Munster ajoi testinsä Manner-Espanjassa. Kuva: M-Sport Ford WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Vielä viime kaudella mies ehdittiin kruunata useaan kertaan WRC-varikon surkimukseksi. Vaikka täydelliset onnistumiset uupuvat edelleen, on Munster osoittanut kauden kolmessa ensimmäisessä MM-rallissa, että voi vuoden mittaa taistella jopa palkintosijoista.

Munster kirjautti pohja-ajan nimiinsä sekä Monte Carlossa että Keniassa. Afrikasta tuli miehen uran parasta tulosta sivuava viides tila ja nyt tähtäimessä on parantaa entisestään. Munster on osoittanut viihtyvänsä asvalttipinnalla, sillä viime vuoden lopussa mies kirjautti viitossijat sekä Keski-Euroopan että Japanin MM-ralleista.

Perjantaiaamuna käynnistyvässä upouudessa Kanariansaarten MM-rallissa ajetaan pikipinnalla ja luvassa on rata-ajomainen kokemus kuskeille. Leikkauksia ei juurikaan ole ja kuljettajat pääsevät nautiskelemaan puhtaista asvalttiteistä.

– Odotan innolla Gran Canarian kisaa. Tällaista kisaa, joka on kunnon rata-ajoa, ei meillä ollut kalenterissa viime vuonna ollenkaan. Auton on oltava jäykkä leveillä tiellä ja pitoa on saatava paljon. Haluan todella laittaa auton äärirajoille näillä teillä, Munster hehkuttaa.

– Sarjassa on uskomaton kattaus erilaisia kilpailuja, kun Monte Carlon jäisiltä asvalttiteiltä mennään Ruotsin kautta Keniaan ja nyt on edessä kunnon asvalttia.

Selvää on, että kisan nuotitus nousee äärimmäisen tärkeään rooliin. Munsterilla on kokemus Kanariansaarten rallista viiden vuoden takaa, mutta moni kuski kisaa saarella ensimmäistä kertaa.

– Meidän on tehtävä täydelliset nuotit. Odotan innolla, että pääsen ajamaan näillä pätkillä. Toivottavasti sää on parempi kuin mitä se on ollut viime aikoina Belgiassa, Munster naureskelee.

Munsterin tavoin myös M-Sportin toinen Rally1-kuljettaja Josh McErlean kisasi Kanarialla kaudella 2020. Irlantilainen on kuitenkin yhä puhdas noviisi Rally1-auton ratissa, joten kovin kummoisia urotekoja mieheltä ei sovi odottaa.

– Monte Carlossa sain ensimmäisen kokemuksen, mitä Rally1-auto voikaan tehdä sileällä pinnalla. Nyt edessä on kuitenkin ihan erilainen, puhdas asvalttiralli. Tavoite on rakentaa sen päälle, mitä opin Monte Carlossa, McErlean miettii.

– Minun on luotettava auton aerodynamiikkaan sekä downforceen ja siihen, miten paljon noiden elementtien kautta pitoa tulee. Näillä teillä on ajettava tarkasti, mutta myös luoton on oltava tapissa.

Lue myös nämä

  • Uusimmat