Grönholmin suojatilla nelivetodebyytti: ”Haasteet ovat suuret”

Jari Huttunen
Jari Huttunen kilpailee Skoda Fabia R5 -autolla kahdessa rallissa. Kuva: Jari Huttunen Racing
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Opelin tehdastallissa rallin EM-sarjaa tahkoava Jari Huttunen hyppää viikonloppuna elämänsä ensimäistä kertaa rallin lähtöviivalle nelivetoautolla, kun alla on Skoda Fabia R5.

Huttusen uran nelivetodebyytti on Sastamalassa lauantaina ajettava AutoGlym-ralli, joka on houkutellut viivalle liudan huippukuskeja MM- ja SM-sarjasta. Mukana on WRC-autolla Hyundain tehdaskuljettaja, rallin MM-sarjassa kakkosena oleva belgialainen Thierry Neuville. Huttusen kanssa samassa R5-luokassa ajavat muun muassa MM-sarjan WRC2-luokan pistetilanteessa toisena oleva norjalainen Ole Christian Veiby sekä rallin SM-sarjan pistekolmonen Marko Mänty.

– AutoGlym rallissa ei pidä murehtia, vaikka voittoa ei tulisi. Nyt haetaan säätöjä ja kokemusta autosta Neste Rallia varten. Haasteet ovat suuret, sillä tällä autolla vauhdit kasvavat älyttömästi ja virhemarginaali on pieni. Nelivetokokemusta meillä ei juurikaan ole, joten nuotituksesta lähtien pitää olla tarkkana, jotta saamme nuotit kohdalleen, Huttunen kertoo.

https://twitter.com/HartusvuoriWRC/status/885488382553583616

Manageri Marcus Grönholm on kuljettajansa kanssa samoilla linjoilla.

– Jari on todistanut olevansa erittäin nopea kuljettaja ja hyvä kilpailija, joka vihaa häviämistä, vaikka hän ei sitä ääneen sanokaan. Tämä kisa on sisäänajoa uuteen autoon eikä meillä ole siihen mitään odotuksia. Nyt on tärkeää saada paljon kokemusta ja kisoja alle, jotta matka ylöspäin jatkuu, Grönholm sanoo.

Kolme rallia kolmessa viikossa

Grönholmin suojatin seuraavat viikot ovat ralliautoilijan unelma: kolme viikonloppua ja kolme rallia kahdessa eri maassa. Huttusen härkäviikot alkavat Sastamalassa Skoda R5:n puikoissa. Sieltä Huttunen ja kartanlukija Antti Linnaketo singahtavat seuraavaksi viikonlopuksi Itävaltaan asvalttiralliin Opel Adam R2:n rattiin. Sokerina pohjalla on 27.-30. heinäkuuta ajettava Suomen MM-ralli, jossa alla on jälleen Skoda R5.

AutoGlym-rallissa ajetaan kahdeksan erikoiskoetta, joiden yhteispituus on noin 110 kilometriä. Reitin erikoiskokeet ajetaan kahteen kertaan, joten se palvelee hyvin Suomen MM-rallin testikisana, sillä Jyväskylässäkin suurin osa pätkistä kierretään kahteen kertaan.

– Tarkoituksena on säätää autoa koko kisan ajan ja kokeilla erilaisia asetuksia. Oikeastaan toivon, että toisella ajokerralla erikoiskokeilta löytyisi myös huonokuntoisia osuuksia, jotta saisimme kokemusta sellaisista olosuhteista. Vaikka tässä ollaankin testimielellä liikkeellä, on mielenkiintoista nähdä, millaisia aikoja pystymme ajamaan näin pienellä kokemuksella.

Lähde: Jari Huttusen tiedotus

Lue myös nämä

  • Uusimmat