Grönholmin tavoitteena maailmanmestaruus – ”Nyt se voitto pitää ottaa!”

Kolmella edellisellä kaudella rallicrossin MM-sarjasta pronssia ajanut Niclas Grönholm tavoittelee kaudella 2024 lajin maailmanmestaruutta.
Niclas Grönholm
Niclas Grönholm. Kuva: CE Dealer Team
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kaksi vuotta sitten sähköistyneen rallicrossin MM-kausi 2024 käynnistyy tulevana viikonloppuna kahdella Ruotsin Höljesissä ajettavalla MM-osakilpailulla.

Rallicrossin maailmanmestaruudesta kilpaillaan nyt ensi kertaa sekä täyssähköisillä RX1e-autoilla että polttomoottorikäyttöisillä RX1-kilpureilla. Grönholmin tavoitteet ovat korkealla.

– On turha lähteä, ellei tavoitteena olisi maailmanmestaruus. Mennään kisa kerrallaan. En mieti pisteitä tai sijoituksia etukäteen. Uusi pistelaskujärjestelmä saa aikaiseksi sen, että viikonlopun jokainen startti ja sijoitus on tärkeä. Ajat eivät enää ratkaise vaan sijoitukset erissä, joiden mukaan pisteitä jaetaan, Grönholm huomauttaa.

– On pidettävä pää kylmänä koko ajan ja keskityttävä vain omaan tekemiseen, niin kyllä ne hyvät sijoitukset sitä kautta tulevat. Ei ole helppo kausi, mutta tulossa varmasti mielenkiintoinen ensimmäinen MM-viikonloppu.

CE Dealer Team ajoi viime viikonloppuna testiä Kouvolassa sekä alkuviikosta Höljesissä. 

– Alku oli hapuilevaa, sillä siitä on jo 11 kuukautta, kun viimeksi ajoin nelivetoista RX1e-täyssähköautoa. Myös sarjan uuden rengasvalmistajan Hoosierin tuotteet vaativat totuttelua. Kauden ensimmäinen testi oli oletettua hankalampi, mutta sain ajaa paljon kierroksia ja monta päivää alle, ja se on hyvä asia, Grönholm kertoo.

MM-sarjaa markkinoidaan kahden käyttövoiman kaksintaisteluna. Grönholm kilpailee täyssähköautolla, kun esimerkiksi lajin hallitseva ja moninkertainen maailmanmestari Ruotsin Johan Kristoffersson ja Norjan Ole Kristian Veiby päätyivät polttomoottoriratkaisuun.

– Oletan, että kyseinen kaksikko ajaa kovaa polttomoottoriautoillakin. En epäile hetkeäkään, että he huonolla autolla mukaan lähtisivät. Polttomoottoriauto on 90 kiloa sähköautoa kevyempi ja he saavat käyttää mitä tahansa FIA-hyväksyttyä polttoainetta. Höljesissä sitten näemme, miten käy, Grönholm toteaa.

”Uusi rengas ei anna ajovirhettä anteeksi”

Grönholmin edustama CE Dealer Team on täysin valmis uuteen kauteen. Tiimillä on 500 kW:n (670 hv) huipputehon omaavasta PWR RX1e-autosta paljon dataa ja kokemusta, joten säätöikkuna esimerkiksi Höljesin radalle on jo olemassa.

– Säätöjen suhteen olemme selvästi viisaampia kuin esimerkiksi vuosi sitten. Uusi rengas on ainoa kysymysmerkki. Se, miten saamme sen toimimaan radalla kuin radalla, ratkaisee paljon, koska rengas on täysin erilainen kuin ne, joilla olemme aiemmin kilpaa ajaneet. Todella tarkasti saa ajaa koko ajan. Uusi rengas ei anna yhtään ajovirhettä anteeksi, mutta tilanne on kaikille sama, Grönholm muistuttaa.

Höljesin klassikkorata ei ole suosinut Grönholmia MM-tasolla. Vuosi sitten suomalaiskuljettajan kohtalona oli jäädä ensimmäisenä finaalin ulkopuolelle.

– Muista sarjoista Höljesistä on tullut voittoja, mutta MM-tasolla menestys ei ole ollut yhtä hyvää. Nyt se voitto pitää ottaa ja samalla hyvä alku uuteen kauteen. Sarjan alussa pitää olla heti hereillä ja kärjessä. Eka kisa ja eka MM-viikonloppu voi mahdollisesti olla jopa se kauden tärkein, Grönholm summaa.

Rallicrossin MM-sarjan kalenteri kaudelle 2024:

6.7. Höljes, Ruotsi
7.7. Höljes, Ruotsi
27.7. Nyirád, Unkari
28.7. Nyirád, Unkari
17.8. Mettet, Belgia
18.8. Mettet, Belgia
7.9. Montalegre, Portugali
8.9. Montalegre, Portugali
30.11. Australia
1.12. Australia

Lue myös nämä

  • Uusimmat