Hurrikaanin rippeet iskevät Walesin MM-ralliin – WRC-tähdillä edessä haastava urakka

Walesin MM-ralli Toyota
Walesin MM-rallin torstai-illan yleisöerikoiskokeellakin oli erittäin kosteat olosuhteet. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRC
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Walesin MM-ralli polkaistaan kunnolla käyntiin perjantaina, jolloin ohjelmassa on yhdeksän erikoiskoetta. Rallit.fi analysoi perjantain reitin.

Perjantain pätkille on luvassa erittäin kosteaa keliä, sillä Atlantilla riehuneen hurrikaani Lorenzon rippeet saapuvat Britanniaan. Tuulen ei pitäisi tuottaa ongelmia Pohjois-Walesissa, mutta kova sade tekee päivän pitkästä lenkistä todella haastavan.

Perjantai 4.10.

Perjantaina ajetaan pohjoisesta kohti Keski-Walesia. Näillä pätkillä on koko rallin teknisimmät ja röykkyisimmät tiet, mutta myös paljon pitkiä suoria kapeilla metsäteillä. Nämä erikoiskokeet ovat myös kuljettajille vieraimmat.

Perjantain aikataulu Suomen ajassa

09.18 EK2    Elsi 1         11,65 km
09.46 EK3    Penmachno 1    16,19 km
11.56 EK4    Dyfnant 1      19,36 km
12.53 EK5    Aberhirnant 1  10,26 km
15.07 HUOLTO Llandudno
16.40 EK6    Elsi 2         11,65 km
17.08 EK7    Penmachno 2    16,19 km  
17.57 EK8    Slate Mountain  1,60 km
18.23 HUOLTO Llechwedd      (lisävalojen asennus)
20.11 EK9    Dyfnant 2      19,36 km
21.08 EK10   Aberhirnant 2  10,26 km
             YHTEENSÄ      116,52 km

Perjantain avauspätkä on Elsi, joka oli viime vuonna ensimmäistä kertaa MM-rallissa mukana. Täten se onkin päivän ainoa metsäpätkä, jota ei ole ajettu RAC-rallissa. Viime vuonna Elsi oli rallin hitain metsäerikoiskoe 82 kilometrin keskituntinopeudella. Näin hitaita pätkiä ei ole rallissa nähty sitten Grizedalen metsien vuonna 1994, ja nykyautot ovat kiistämättä paljon silloisia nopeampia!

Tänä vuonna Elsi ajetaan eri suuntaan hieman keskiosastaan muutetulla reitillä. Viime vuonna se ajettiin vain kerran, tänä vuonna kahdesti. Toivottavasti pätkän pienet tiet kestävät, vaikkakin etenkin itäisimpien osien kilometrit vaikuttivat viime vuonna olevan erinomaisessa kunnossa.

Elsi2019
Elsi 2019 (punainen) ja 2018 (turkoosi). Kuva: rally-maps.com, taustakartta: OpenTopoMaps.

Viime vuoden Elsin reitti oli alusta loppuun teknistä syheröä ilman merkittäviä rytminvaihdoksia. Uusi osuus 3,5 ja 7,3 kilometrin välillä ei vaikuta muuttavan pätkän luonnetta juurikaan. Siihen kuuluu haastava alamäkiosuus viiden kilometrin paikkeilla sekä neulansilmäristeys seitsemän kilometrin pinnassa.

Osalla pätkästä metsä on kaadettu, jolloin on vaikea nähdä tielinjaa. Suurin osa erikoiskokeesta kuitenkin ajetaan puiden ja tiheän kasvillisuuden keskellä, eikä tien reunoissa ole ojia.

 

On myös mainitsemisen arvoista, että viime vuonna pätkällä käytettyä kolmioristeysshikaania ei nähdä tänä vuonna. Eipä näin hitaalla pätkällä shikaaneita tarvitakaan!

Sääennuste EK2+6:lle Elsi.

Penmachno ajetaan melkein samaan tapaan kuin viime vuonna. RAC-rallin vuosina se ajettiin erillisissä etelän ja pohjoisen erikoiskokeissa, mutta viime vuonna ne yhdistettiin pätkällä asvaltoitua valtiontietä. Kyseessä onkin tämän vuoden ainoa pätkä, jolla valtiontietä ajetaan. Walesin MM-rallin aikakautena Penmachno on ajettu ennen viime vuotta vain vuonna 2013.

Penmachnon alku on taas kapealla metsätiellä, mutta nyt se on enemmän Keski-Walesin tyyliin jouhevan nopeaa. Ainoa poikkeus on puolen kilometrin kohdalla olevat kaksi tiukkaa mutkaa. Kahden kilometrin jälkeen puolestaan tehdään ylimääräinen kierros soramontulla.

 

Seuraava tieosuus on kapea, röykkyinen ja hyvin tekninen. Nypyt ovat teräviä ja puut tiessä kiinni. 3,2 kilometriä lähdöstä tie levenee hieman ja vauhti kasvaa, mutta meno on edelleen teknistä ja hektistä. Tällä osuudella Teemu Sunisen ralli päättyi viime vuonna.

 

Neulansilmä viiden kilometrin pinnassa johdattaa lyhyelle nopealle osuudelle, joka päättyy risteykseen asvaltille. Tässä kohdassa sekä Thierry Neuville että Sebastien Ogier pyörähtivät viime vuonna, ja jälkimmäiseltä katosi hässäkässä vaihdelaatikosta pienimmät vaihteet.

 

Asvalttiosuus ei ole ehkä sorateitä leveämpää, mutta kovavauhtisempaa. Esapekka Lappi kävi tällä osuudella ojassa viime vuonna, mutta onni oli matkassa, ja tilanteesta selvittiin säikähdyksellä.

 

6,8 kilometriä lähdöstä alkava osuus on kuin Saksan MM-rallia soralla – kapeita teitä, joilla ajetaan täysillä tiukkoja risteyksiä lukuun ottamatta. Näillä metsäteillä ylletään jopa 180 km/h huippunopeuksiin!

Toinen lyhyt asvalttiosuus johdattaa Penmachnon eteläosuudelle. Se on hieman leveämpää ja jouheampaa. 15,6 kilometrin kohdalla on taas risteys, jossa Sebastien Ogier pyörähti viime vuonna. Tänä vuonna siitä käännytään kuitenkin eri suuntaan uudelle osuudelle, mutta maaliin on vain puoli kilometriä.

Sääennuste EK3+7:lle Penmachno

Dyfnant on kuulunut ohjelmaan joka kerta, kun Walesin MM-rallia on ajettu pohjoisessa. Viime vuonna se ajettiin vain kerran lyhennettynä, tänä vuonna taas kahdesti ja pitkänä. Aivan loppuosuutta on ajettu viimeksi vuonna 2013 tähän suuntaan, mutta välille mahtuu harvinaisempaakin osuutta.

Dyfnant
Dyfnantin viimeisimmät tähän suuntaan ajetut versiot vuosilta 2015, 2016, 2018 ja 2019. Kuva: rally-maps.com, taustakartta: OpenTopoMaps.

Alku on keskileveää, hyväpintaista ja jouhean nopeaa. Ensimmäisen kilometrin paikkeilla tosin pinta on karkean soraista, ja siellä täällä tiessä on röykkyisempiä tai kapeampia paikkoja. Matkalla on pari risteystä, mutta rytmi ei vaihdu niissä. 7,3 kilometrissä on neulansilmä, jossa Craig Breen näytti sivuluisun mallia viime vuonna.

 

Tämän neulansilmän jälkeen tie kapenee ja penkat tekevät tunnelmasta vielä ahtaamman. Thierry Neuville kaatoi Hyundainsa tällä osuudella vuonna 2015.

 

Tämä kapeakin osuus on kuitenkin nopea lukuun ottamatta yhdeksän kilometrin jälkeen tulevaa kiperää risteystä. Paria kilometriä myöhemmin pinta on taas hieman röykkyisempää.

Kolmentoista kilometrin kohdalla liitytään taas alussa ajetulle keskileveälle tielle. Viimeisen neljän kilometrin aikana puolestaan on kuusi tiukkaa risteystä nopeiden metsäteiden liitoksina. Viidentoista kilometrin jälkeen ajettavaa osuutta ei ole ajettu tähän suuntaan MM-rallissa sitten vuoden 1995.

Sääennuste EK4+9:lle Dyfnant.

Aberhirnantin erikoiskoetta on ajettu Walesin MM-rallissa vuosina 2013-2017, vuonna 2013 tosin Penllynin nimellä. Tämänvuotinen ajosuunta oli käytössä viimeksi vuonna 2016, mutta silloin erikoiskoe oli pidempi kuin nyt. Tämä lienee yksi rallin nopeimmista pätkistä.

Aberhirnant
Aberhirnant 2019 (punainen) ja 2016 (sininen). Kuva: rally-maps.com, taustakartta: OpenTopoMaps.

Tie on jälleen kauttaaltaan melko kapeaa. Alussa meno on kulmikasta – tiukat mutkat yhdistävät nopeita osuuksia. 2,3 kilometrissä on shikaani, jonka jälkeen ajetaan pitkiä jouhevia mutkia Keski-Walesin malliin. Viisi kilometriä lähdöstä puolestaan ajetaan puolitoista kilometriä aivan täysiä, kunnes lopussa rytmi on taas kulmikkaampaa.

Sääennuste EK5+10:lle Aberhirnant.

Päivän yleisöpätkä on viime vuonna debytoinut Slate Mountain. Nimensä mukaisesti pätkä ajetaan liuskekivistä tehdyillä vuorilla.

SlateMountain2019
Slate Mountain 2019 (punainen) ja 2018 (turkoosi). Kuva: rally-maps.com, taustakartta: OpenTopoMaps.

Tällä kertaa Slate Mountain ajetaan eri suuntaan ja eri muodossa kuin viime vuonna. Suurin osa pätkästä on teknistä jatkuvilla pikku käännöksillä, mutta lopussa on nopeampi osuus, jossa tosin on shikaani.  Tiet ovat kapeita ja hieman röykkyisiä, ja reunoissa vaanivat kivet eivät jätä tilaa virheille.

 

Tämä on yleisöerikoiskoe, mutta kaukana totutuista tynnyrinkiertopyörityksistä. Se on oikeastaan vain lyhyt erikoiskoe alueella, johon yleisön on helppo tulla. MM-sarjassa saisi olla enemmän tämänkaltaisia pätkiä. Harmillista tosin oli, että pätkää lyhennettiin puoleen alun perin suunnitellusta.

Sääennuste EK8:lle Slate Mountain.

RAC-rallin vuosina suuri osa pätkistä ajettiin yön pimeydessä. Viime vuonna tämä elementti puuttui Walesin MM-rallista, mutta tänä vuonna Dyfnantin ja Aberhirnantin toinen kierros ajetaan perjantai-illan hämyssä. Vuonna 2017 pimeässä ajetut pätkät olivat ainakin melko dramaattisia.

 

Keliolosuhteet ja lähtöjärjestys

Vuosina 2013-2016 kukaan muu kuin Sebastien Ogier ei johtanut Walesin MM-rallia. Hän starttasi perjantaina joka kerta ensimmäisenä, paitsi vuonna 2013 toisena, koska silloin käytettiin aika-ajoa. Tämä on hyvä osoitus siitä, että tyypillisesti mutaisilla ja märillä teillä on hyvä ajaa ensimmäisenä. Tie kiillottuu puhdistumisen sijasta ja on jokaisen auton jälkeen hieman liukkaampi.

Walesissa sumu voi haitata näkyvyyttä. Kuva: @World / Citroen Racing

Ott Tänak varmisti ensimmäisenä Walesissa starttaamisen jo Saksan MM-rallin jälkeen, sillä pistejohto Thierry Neuvilleen oli 33 pistettä. Turkin MM-rallin voittanut Sebastien Ogier kipusi voittonsa myötä pisteissä toiseksi, ja Neuville starttaa vasta kolmantena. Kotiteillään ajava Elfyn Evans on pudonnut pisteissä sairaslomansa takia, ja starttaa nyt vasta WRC-letkan häntäpäästä, mutta toisaalta kaksi vuotta sitten hän voitti koko rallin startattuaan kuudentena matkaan.

Lue myös nämä

  • Uusimmat