Hyundain WRC-talli ei paljastanut aivan koko totuutta, kun se julkaisi viikonloppuna ensimmäiset kuvat kehitteillä olevasta Rally1-autostaan.
Rallin MM-sarja siirtyy hybridiaikakauteen vuonna 2022, kun sarjan pääluokan autot uudistuvat. Rally1-autoista löytyy polttomoottorin lisäksi myös hybridiyksikkö ja kilpureihin tulee muitakin muutoksia nykyisiin WRC-autoihin verrattuna.
Tallit ovat päässeet uusien autojensa kanssa testivaiheeseen. Hyundai Motorsport lähetti sunnuntaina medialle ensimmäiset kuvat Rally1-autostaan ja julkaisi samat otokset myös sosiaalisen median kanavillaan.
Tarkkaavaisimmat huomasivat kuvista epäkohtia, jotka herättivät epäilyksiä kuvanmuokkauksesta. Manipulaatio paljastui viimeistään siinä vaiheessa, kun Hyundai julkaisi videopätkän testistään, jotka se oli suorittanut Ranskassa.
Hyundain julkaisemissa kuvissa i20 N Rally1 -auto näytti testissä tältä. Kiinnitä katseesi ympyröityyn kohtaan.
Videolta paljastui, että autosta löytyy ympyröidystä kohdasta ilmanottoaukko molemmilta kyljiltä. Alla kuvakaappaukset Hyundain julkaisemalta videolta.
Alta voit vielä katsoa Hyundain julkaiseman videon.
Ilmanottoaukot ovat autossa hybridiyksikön jäähdytystä varten. Hybridiyksikkö sijoitetaan Rally1-autoissa peräpäähän.
Toyota suoritti viime viikolla kehitystestejä Rally1-protollaan Keski-Suomessa. Testeistä julkaistuilta videoilta kävi ilmi, että GR Yariksesta löytyy vieläkin näkyvämmät ilmanottoaukot.
Rallin MM-kauden seuraava osakilpailu ajetaan tulevana viikonloppuna Portugalissa. Toyota johtaa valmistajien MM-sarjaa 27 pisteen erolla Hyundaihin ennen vuoden ensimmäistä MM-sorarallia.
Katso alta Portugalin MM-rallin ennakko.
[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,373966″ ap mute ]