Hyundai-tähdeltä tiukkaa tekstiä uusista hybridiralliautoista – ”Ajaminen on epäjohdonmukaista ja todella arvaamatonta”

Thierry Neuville
Thierry Neuville. Kuva: Dufour Fabien/ Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjassa ollaan uuden äärellä ensi vuonna, kun pikataipaleilla kaasutellaan uusilla Rally1-hybridiautoilla.

Aerodynamiikan vähentyminen, keskilukon poistuminen ja joustovaran pienentyminen pakottavat kuljettajat muokkaamaan omaa ajotyyliään. Myös hybridiyksikön tuoman tehon oikeaoppinen käyttäminen tuottaa varmasti omat haasteensa.

– Se on suuri haaste. Luulen, että vaikeinta on oppia ymmärtämään, miten ottaa talteen energiaa ja miten vapauttaa sitä pätkän aikana on iso juttu, M-Sport Fordin kanssa hiljattain sopimuksen tehnyt Craig Breen kertoo Dirtfishin sivuilla.

– Minulla ainakin on käytössä kaikki aivojeni kapasiteetti, kun ajetaan 200 kilometriä tunnissa metsässä. Nyt pitää ajaa samalla vauhdilla, mutta löytää paikat ladata yksikkö ja ottaa tarvittaessa lisäboostia.

Breen kokee, että juuri sopeutuminen hybridivoiman käyttöön on avainasemassa, kuka tulee dominoimaan rallierikoiskokeita ensi kaudella.

– Se ei tule olemaan helppoa. Se joka oppii nopeimmin ajamaan normaalilla rytmillä ilman että ajattelee asiaa, tulee olemaan vahvoilla. Se on avain menestykseen.

Irlantilaiskuskin entinen tiimikaveri Thierry Neuville ei ole vieläkään vakuuttunut, että muutos hybrideihin MM-sarjassa on välttämättä paras mahdollinen asia.

– On vielä aika aikaista sanoa, miten hommat menevät. Edelleen moni asia ei hybridiyksikössä toimi niin kuin pitäisi. Tavoitteena on tietenkin ladata energiaa jarrutuksissa, jotta voi sitten vapauttaa energiaa kiihdytyksissä, Neuville puhahtaa Dirtfishille.

– Jos ei saavuta tavoitetta jarrutuksissa, ei saa myöskään lisävoimaa. Minusta ajamisesta tulee todella epäjohdonmukaista ja hyvin arvaamatonta.  Jos taas saavuttaa tavoitteen jarrutuksessa, mutta jalka lipsahtaa kerran kaasupolkimelta, menettää voiman, mikä olisi ollut otettavissa. Se on kuin Formula E -ajamista ralliteillä.

Lue myös nämä