Automerkki tiedotti tällä viikolla, että Hyundai i20 N Rally2 Step2 -nimeä kantava auto sai ensiesiintymisensä Rallye du Var -kisassa Ranskassa viime viikonloppuna. Portugalin rallisarjassa tänä vuonna Hyundain Rally2-autolla kilpaillut Kris Meeke ohjasti Hyundain päivitettyä kilpuria nolla-autona.
Kyseessä on Hyundain nykyinen Rally2-auto päivitetyillä ominaisuuksilla. Autoa on korealaisvalmistajan mukaan testattu usean kuukauden ajan tänä vuonna Euroopassa eri olosuhteissa. Hyundain mukaan Meeke pystyi vastaamaan Ranskan asvalttisarjassa St. Tropezin ympäristössä ajetussa kärkiaikoihin ja tehtaili myös pohja-aikoja.
Autossa on uudistettu sekä etu- että takajousitus verrattuna edelliseen Hyundain Rally2-versioon. Myös moottoria sekä turboahdinta on päivitetty ja vaihdelaatikon välityksiä paranneltu. Kyseessä on Hyundain mukaan isoin päivitys automerkin Rally2-kilpuriin ikinä.
Uusi Hyundain Rally2-auto on määrä luokitella tammikuussa 2025, joten se on kilpailuvalmis heti vuoden alussa. Auton testeistä ovat vastanneet WRC-tiimistä tutut Andreas Mikkelsen ja Dani Sordo sekä Euroopan mestari Hayden Paddon, ranskalainen asvalttispesialisti Eric Camilli ja slovenialainen Rok Turk.
– Hyundai i20 N Rally2 Step2 on isoin päivitys autoomme sitten vuoden 2021, kun kyseinen kilpa-auto lanseerattiin. Luonnollisesti on paineita saada kaikki kohdalleen, kun kyseessä on näin iso päivitys, Hyundai Motorsportin asiakaspuolen pomo Benoit Nogier sanoo.
– Kun kuulimme Kris Meeken positiivisen palautteen autosta Var-rallin jälkeen, tiesimme, että olemme tehneet jotain oikein. Hän vahvisti, että auto on mennyt eteenpäin jokaisella osa-alueella, johon olemme luokittelujokereita halunneet käyttää.
Myös M-Sport Ford on kehittelemässä uutta Rally2-luokituksen autoa. Emoyhtiö Ford lopetti aiemmin tänä vuonna Ford Fiestan valmistamisen, joten brittiläisen yksityistallin toiveissa on aloittaa Puma-mallista Rally2-autojen valmistus. Jo ennestään M-Sport tekee rallin MM-sarjan ykkösluokassa operoivat Puma Rally1 -autot.
Homma riippuu kuitenkin siitä, tekeekö kansainvälinen autoliitto FIA muutoksia Rally2-sääntöihin.
– Ford Puma Rally2 -auto on tavoitteemme. Painon ja pituuden suhteen se ei kuitenkaan ole nyt mahdollista. Toistaiseksi voimme tehdä Pumasta vain Rally1-version, tallipäällikkö Richard Millener kertoo Dirtfishille.