Hyundain uusi kiinnitys lähetti kovan viestin kilpakumppaneille – Montessa rävähtää heti?

Hyundaille täksi kaudeksi siirtynyt Adrien Fourmaux kokee olevansa hyvin valmistautunut uuden rallikauden avaukseen.
Adrien Fourmaux
Adrien Fourmaux. Kuva: Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Ranskalainen Fourmaux ajoi vahvan viime kauden M-Sport Fordilla ja nappasi peräti viisi palkintosijaa. Täksi kaudeksi hän vaihtoi Hyundaille. Fourmaux kilpailee korealaistiimin kolmannella autolla alkavalla kaudella ja ajaa kaikki 14 MM-rallia maailmanmestari Thierry Neuvillen ja Ott Tänakin tallikaverina.

Fourmaux vietti hyvin kiireisen off-seasonin totutellessaan uuteen työkaluunsa. Ohjelmaan kuuluivat muun muassa testi Suomessa sekä voitokas Devoluyn talviralli joulukuussa.

Tämän jälkeen Fourmaux ajoi vielä testejä viime viikolla Ranskassa valmistautuessaan kauden 2025 avauskilpailuun Monte Carlossa.

– Testit ovat olleet meille todella positiivisia, mutta suurin koe oli Devoluyn ralli, ja se oli mielestäni erittäin arvokas kokemus uusien renkaiden ja auton kanssa, Fourmaux sanoi Motorsport.comille.

Rallin MM-sarja siirtyy tänä vuonna käyttämään Hankookin renkaita. Moni kuljettaja on jo ehtinyt toteamaan, että uusiin renkaisiin tottuminen vie aikansa ja tuo aivan uudenlaisen haasteen etenkin kauden alkuun.

Fourmaux kokee kuitenkin, että hän on päässyt hyvin kiinni kaikkeen uuteen.

– Viime perjantain testi oli myös hyvä. Saimme kokea pakkasta aamulla, kosteutta ennen täyttä sadetta iltapäivällä sekä lunta, joten olosuhteet olivat vaihtelevat, ja tunnen olevani melko hyvin valmistautunut, Fourmaux sanoi.

– Mutta Monte Carloon ei voi koskaan tuntea olevansa täysin valmis. Sitä haluaisi aina kokeilla lisää säätöjä, koska olosuhteet vaihtelevat niin paljon, Fourmaux jatkoi.

Adrien Fourmaux
Adrien Fourmaux vauhdissa Devoluyn talvirallissa. Kuva: Vincent Thuillier/Hyundai Motorsport GmbH

Ranskalainen kehuu myös uutta tiimiään, joka on tarjonnut hänelle loistavan mahdollisuuden oppia niin sanotusti talon tavoille.

– Arvostan todella sitä, että tiimi asetti minut hyvään asemaan saadakseni luottamusta autoon jo ennen joulua. Teimme myös kaksi testipäivää Suomessa uudella autolla lumella, joten olen ajanut melko paljon joulukuussa, hän kehui.

Uusi kausi on aina kuitenkin uudenlainen haaste riippumatta siitä, ajaako tutussa vanhassa tallissa vai kokonaan uudessa.

– Uskon, että tarvitset aina kilpailun tunteaksesi olosi mukavaksi. Muistan viime vuoden, ja vaikka tunsin Puman hyvin, muutoksia on aina, ja silloin joutuu vielä hieman etsimään oikeaa tuntumaa. Mutta testien ja Devoluyn rallin jälkeen tunnen oloni melko mukavaksi, joten toivon, että voimme ajaa hyvän rallin Montessa, Fourmaux pohdiskeli.

Suurin muutos ensi kaudella on se, että hybridiyksikköjen käytöstä on nyt luovuttu. Se poistaa autoista tehoja, mutta toisaalta tekee kuljettajien työkaluista aiempaa kevyempiä.

– Olemme keventäneet autoa paljon, joten auton käsiteltävyys on helpompaa ja mukavampaa, mutta tietenkin olemme menettäneet hieman tehoa, ja kuljettajat haluavat aina lisää tehoa, Fourmaux sanoi.

Fourmaux’n mukaan hybridiyksiköistä luopumisessa on sekä hyvät että huonot puolet.

– Mutta painon vähentäminen on iso asia, erityisesti soralla. Siitä tulee mielenkiintoista. Pidän uusista säännöistä, mutta poliittisesti olisi ollut hyvä säilyttää hybridi. Tämä on kuitenkin FIA:n ja promoottorin päätös, Fourmaux linjasi.

Lue myös nämä