Jari Huttusen kilpailukausi jatkuu viikonloppuna ajettavassa Viron MM-rallissa. Huttusen ja kartanlukija Mikko Lukan edellinen MM-ralli helmikuussa Ruotsissa päättyi voitokkaasti, kun he voittivat WRC3-luokan ja olivat samalla kilpailun nopein R5-autolla ajanut kilpailijapari.
Viron MM-rallissa Huttunen puolustaa Ruotsin MM-rallin luokkavoittoaan puolalaisen 2BRallyn tutulla Hyundai i20 R5 -autolla ja tavoitteena on jälleen ajaa WRC3-luokan kärkikamppailussa.
Lue myös: Viron MM-rallissa yksi suursuosikki – venyykö Rovanperä WRC-uransa kovimpaan suoritukseen?
Rallin MM-sarjan koronatauon aikana Jari Huttunen on pitänyt ajotuntumaa yllä asvalttiralleissa eri puolella Eurooppaa ja tulokset ovat olleet hyviä. Tshekin Bohemia-rallista ja Italian Alba-rallista tilille tuli R5-luokan kakkossijat ja Puolassa ajetussa Rzeszowski-ralli hän ajoi uransa ensimmäistä kertaa yleiskilpailun voittoon asvaltilla.
– Hienoa päästä tauon jälkeen mukaan MM-ralliin, tunnelma ennen kisaa on luottavainen. Kyllä palkintokorokkeelle pitäisi taas päästä, jos mielii näyttöjä antaa. Vaikka ajamme WRC3-luokassa pitää aikoja verrata myös WRC2-luokkaan eli käytännössä ajamme kaikki R5-autoja vastaan.
Katso alta Viron MM-rallin ennakko. Juttu jatkuu videon jälkeen.
[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,348328″ ap mute ]
Huttunen valmistautui Viron MM-ralliin ajamalla elokuussa Louna-Eesti -rallissa, josta tilille tuli R5-luokan voitto. Lisäksi ohjelmassa oli yksi testipäivä juuri ennen MM-rallia. Tuntuma autoon ja Viron erikoiskokeisiin on hyvä.
– Testeissä ajoimme samoilla säädöillä kuin Louna-Eesti -rallissa ja auto tuntui jälleen sopivan hyvin käteen. Tässä kisassa erikoiskokeet ovat hieman erilaisia kuin Louna-Eestin reitillä, ja etukäteen eniten mietityttää minkälaisessa kunnossa pätkät ovat toisella ajokerralla. MM-rallissa taso on niin kova, ettei taktikointiin ole varaa, vaan kaasu on laitettava pohjaan heti avauserikoiskokeesta alkaen.
Viron MM-ralli starttaa perjantai-iltana kello Tarton kaupunkierikoiskokeella. Kaikkiaan rallissa on 17 erikoiskoetta ja EK-kilometrejä kertyy yhteensä 233.