Jari Huttusella kauden kuudes voitto kypsällä ajolla – ”Järkevämpää ajaa maaliin kuin laittaa auto korinvaihtokuntoon”

Jari Huttunen
Jari Huttunen. Kuva: Roberta Ortolani
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Jari Huttunen ja Mikko Lukka jatkoivat rallikauttaan voitokkaissa merkeissä Italian asvalttiteillä, kun suomalaiskaksikko ajoi ykköseksi myöhään lauantai-iltana päättyneessä Due Valli -rallissa, joka oli Italian rallimestaruussarjan viides osakilpailu.

Hyundain tehdastallin i20 R5-autolla ajanut Huttunen voitti kilpailun 52,7 sekunnin erolla niin ikään Hyundailla kilpailevaan italialaiseen Umberto Scandolaan. Kilpailun kolmanneksi ajoi Italian Stefano Albertini Skoda Fabialla. Yhdeksän erikoiskokeen pituisessa rallissa Huttunen ajoi kaksi pohja-aikaa.

Voitto oli kymmeneen ralliin tänä vuonna startanneelle Huttuselle jo kauden kuudes. Samalla suomalaiskuljettaja teki historiaa, sillä Due Valli -rallin 38-vuotisen historian aikana yleiskilpailun voitto matkasi nyt ensi kertaa Italian ulkopuolelle.

Huttunen aloitti kilpailun tasaisen varmasti ja oli kolmen erikoiskokeen jälkeen rallissa neljännellä sijalla, 23,5 sekuntia rallia johtanutta Volkswagen-kuljettaja Giandomenico Bassoa perässä.

– Meillä oli muihin kärkikuljettajiin verrattuna iso lähtönumero ja ensimmäisellä lenkillä tiet olivat meidän numerollamme todella liukkaita, sillä mutaa oli tiellä paljon edellä menneiden jäljiltä, joten tarkkana piti olla, Huttunen sanoi.

Toisella kolmen erikoiskokeen lenkillä Huttunen ja Lukka paransivat sijoitustaan nousten tauolle tultaessa kilpailun toiselle sijalle, eroa kärjessä jatkaneeseen Bassoon oli 43,5 sekuntia.

– Toisella lenkillä tien pinta oli tasapuolisempi kaikille, mutta välillä jouduimme ajamaan melko sankassa sumussa. En tiedä, oliko sumu yhtä paha meitä parikymmentä minuuttia aiemmin startanneille.

Viimeisellä lenkillä samat kolme erikoiskoetta ajettiin vielä kertaalleen lauantai-illan pimeydessä. Kärkipaikkaa jahdannut Huttunen ajoi seitsemännelle erikoiskokeelle pohja-ajan ja kavensi eron 29,5 sekuntiin. Seuraavalla erikoiskokeella Basso ajoi ulos, joten jälleen pohjat ajanut Huttunen nousi kärkeen 56,5 sekunnin erolla Scandolaan. Rallin viimeisellä erikoiskokeella Huttunen varmisti voiton ajamalla toiseksi nopeimman ajan.

– Viimeinen lenkki oli meille hyvä, sillä tiet olivat tulleet tutummiksi ja olosuhteet olivat kaikille tasapuoliset. Voitto tyydyttää totta kai aina, toki eroa kärkeen oli jossain vaiheessa liikaa, mutta hulluja riskejä en lähtenyt ottamaan. Kun saa tällaisia ajomahdollisuuksia, on järkevämpää ajaa maaliin kuin laittaa auto korinvaihtokuntoon.

Jari Huttusen ja Mikko Lukan seuraava kilpailun on 19.11.-22.11. ajettava Ypresin MM-ralli Belgiassa, jossa he taistelevat WRC3-luokan maailmanmestaruudesta. Siellä kaksikon autona on puolalaisen 2BRallyn Hyundai i20 R5.

– Tämä kisa oli mielestäni hyvää valmistautumista Ypresiä ajatellen. Siellä on varmasti odotettavissa mutaisen liukkaat asvalttibaanat ja myös sumua saattaa olla luvassa. Toivottavasti ralli voidaan koronatilanteen salliessa järjestää.

Lue myös nämä

  • Uusimmat