”Jari-Matin tilanne on todella vaikea” – Pitkäaikainen luottomies tiedostaa Latvalan hankalan tehtävän

Jari-Matti Latvala ja Miikka Anttila
Jari-Matti Latvala ja Miikka Anttila. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Miikka Anttila istuu pitkästä aikaa MM-rallissa jonkun muun kuljettajan kuin Jari-Matti Latvalan kartanlukijana, kun Ruotsin MM-osakilpailu käynnistyy perjantaina.

Anttilan ja Latvalan yhteinen taival alkoi jo vuonna 2003. Yli 16 vuotta kestänyt yhteistyö päättyi viime kauden lopussa, kun Latvala jäi ilman WRC-sopimusta.

Nyt kumpikin mies on kuitenkin mukana Ruotsin MM-rallissa. Tällä kertaa Latvalalle lukee nuotteja Toyotan testikuljettaja Juho Hänninen, joka on toiminut tuurilaisen kartturina testeissä ja historic-ralleissa. Anttila istuu puolestaan WRC3-luokassa kilpailevan Eerik Pietarisen kyydissä.

– Eerik soitti minulle ja kysyi, haluaisinko tulla hänen kartturikseen. Sanoin hänelle alusta asti, että pystyn sitoutumaan vain talviralleihin. Olisin ymmärtänyt, että sellainen vaihtoehto ei välttämättä häntä kiinnosta, jos hän haluaisikin pidempiaikaisempaa ratkaisua. Mutta tämä on hyvä näin, Anttila taustoittaa Rallit.fille.

Edellisen kerran Anttila kilpaili jonkun muun kuin WRC-auton ohjaamossa vuonna 2006. Tänä talvena hän on saanut kahdessa SM-rallissa maistiaisen R5-luokituksen Skoda Fabiasta Pietarisen rinnalla.

– Onhan se erilaista. Mutta ovathan nämäkin kilpa-autoja ja ihan täysillä niilläkin ajetaan kuten kaikilla muillakin kilpa-autoilla. Mutta varsinkin kovavauhtisissa mutkissa huomaa, miten hienosti nykyaikaisten WRC-autojen aerodynamiikka toimii, ja tehoerokin tuntuu, Anttila vertaa.

Ruotsin MM-ralli jää näillä näkymin Anttilan viimeiseksi kilpailuksi Pietarisen kanssa, sillä lempääläinen on suuntaamassa muihin hommiin. Omien sanojensa mukaan hän jatkaa lajin parissa, mutta sen enempää hän ei suostu paljastamaan.

– Sen takia lupauduin vain näihin talviralleihin. Ihan hyviä juttuja on tulossa, jos ne toteutuvat, MM-sarjan historian kokenein kilpailija sanoo.

Katso alta kooste Ruotsin MM-rallin testierikoiskokeen tapahtumista. Juttu jatkuu videon jälkeen.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,319052″ ap mute ]

 

Latvalan pattitilanne

Latvala ei sen sijaan ole suostunut lopettamaan aktiiviuraansa, vaikka hänelle ei löytynyt työnantajaa MM-sarjasta. Latvala ryhtyi keräämään itselleen sponsoreita rahoittaakseen osittain osallistumisensa yksittäisiin MM-ralleihin Toyota Yaris WRC -autolla. Latvalan tavoitteena on antaa näyttöjä tehdastiimeille seuraava kautta varten.

Latvalan tehtävästä tuli entistä vaikeampi viime kauden jälkeen, kun Citroen jätti MM-sarjan. WRC-paikkoja riittää vain harvoille ja valituille.

– Jari-Matin tilanne on todella vaikea. Ymmärrän tietenkin, että hän haluaa vielä ajaa. Mutta jos ajattelee jatkon kannalta, en tiedä, vaikuttavatko nämä kisat siihen, että hän saisi jatkaa vuoden päästä.

– Minusta tuntuu, että se ei ole missään nimessä Jari-Matin tuloksista kiinni vaan enemmänkin jaossa olevista paikoista. Jos paikkoja ei vain ole jaossa, siinä on aika vaikeassa pattitilanteessa, Anttila toteaa.

Lue myös: Ruotsin MM-rallista huima sprintti – sekoittaako Jari-Matti Latvala kärkikamppailua?

Lue myös: Jari-Matti Latvalalla iso näyttöpaikka rajuissa olosuhteissa – ”Kolmen joukossa on oltava”

MM-sarjan tulevaisuus

Rallin MM-sarja elää tällä hetkellä eräänlaisesta murrosvaihetta. Kansainvälinen autoliitto FIA linjasi viime vuonna, että WRC-autoissa aletaan hyödyntää hybriditeknologiaa kaudesta 2022 lähtien. Uusilla autoilla pitäisi paahtaa MM-erikoiskokeilla vajaan kahden vuoden kuluttua, mutta autojen teknisiä sääntöjä ei ole vieläkään lyöty lukkoon.

Paine kohti autojen sähköistymistä on tullut autonvalmistajien puolelta. Asialla on kuitenkin kääntöpuolensa: hybriditeknologia nostaa entisestään WRC-autojen hintalappua.

– Siitä olen aika varma, että rallin MM-sarjaa tullaan ajamaan jatkossakin. Mutta millaisilla autoilla, se on eri juttu. WRC-autot ovat jo nyt kalliita. Jos niihin tulee hybriditekniikkaa, joka kuulemma maksaa ihan hirveästi, ne ovat vielä kalliimpia.

– Toisaalta ymmärrän sen, että hybriditekniikka pitää tulla autoihin, jotta pystytään vastaamaan vihreisiin arvoihin ja olemaan kehityksen edelläkävijä. Se kuitenkin on moottoriurheilulajien tehtävä, Anttila pyörittelee.

Lue myös nämä

  • Uusimmat