Jari-Matti Latvala aivan huikeassa iskussa – pyyhkii vastustajillaan lattiaa: ”Tänään on ollut helpompaa”

Jari-Matti Latvala on ollut loistavassa vauhdissa historic-rallin EM-sarjaan kuuluvassa Costa Brava -rallissa.
Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kun takana on neljä erikoiskoetta, Toyota Celicallaan kilpailevalla Latvalalla on tilillään yhtä monta pohja-aikaa. Latvala päätti perjantaiaamun lenkin huikeaan vetoon, kun hän tykitti kärkiajan peräti 22,4 sekunnin marginaalilla – vaikka pätkällä oli pituutta vain reilut 11 kilometriä.

Costa Bravan asvalttiralli käynnistyi jo torstai-iltana yhdellä pimeässä ajetulla pikataipaleella.

– Olin jo ajatellut, etten enää palaa Monte Carlon ralliin, mutta nyt oli sellainen fiilis kuin olisi ajanut Monte Carlossa. Vettä tuli kaatamalla, pitoa ei ollut ja sitten siihen päälle oli vielä sumua, ja valo näytti kuin suoraan seinää vasten, Latvala kertasi Rallit.fille.

– Oli ihan hirveän vaikeaa ajaa, aivan järkyttävää. Siinä oli kyllä kaikki mahdolliset haasteet. Mutta selvisimme sieltä.

Perjantaina Latvala ja kartanlukija Janni Hussi pääsivät jatkamaan urakkaansa hieman paremmassa kelissä.

– Tänään on ollut sillä tavalla helpompaa, että sumua ei ole ollut. Vettä toki tulee, mutta ei ihan niin rajusti. Tiet ovat märkiä, mutta pito on jo paljon parempi. Siinä mielessä on ollut kiva ajaa, Latvala sanoi.

Latvala on nykäissyt EM-sarjan osakilpailussa ylivoimaiseen johtoon, sillä lähin uhkaaja, Porschella kilpaileva ranskalaiskuski Romain Dumas on jäänyt suomalaisesta jo yli puolitoista minuuttia. Latvalan mukaan hänen Toyota Celica ST185 -auto on toiminut lähes moitteettomasti kisan alussa.

– Ihan pieniä juttuja olemme katsoneet. Sivulasit meinaavat huurtua, kun on niin kostea keli. Lisäksi olemme vähän löysänneet autoa tähän keliin.

– Fiilis on kuitenkin hieno tässä rallissa, vaikka keli on tällainen. Yleisöä on paljon pätkillä, Latvala raportoi.

Latvalalla on jo sen verran iso ero muihin, että hän voi jo keskittyä kontrolloimaan tilannetta. Mutta tarkkana pitää olla, sillä olosuhteet tuovat lisämausteensa kisaan.

– Tilanteita meillä ei ole oikeastaan ollut. Kerran leikkasin yhdestä vasurista, jossa ulostulo ei oikein osunut. Siinä osuimme asvaltin reunaan, ja vanne sai vähän kipeää. Mutta onneksi on hyvät vanteet, Latvala naurahti.

Päivähuollon jälkeen ajetaan samat kolme erikoiskoetta läpi toistamiseen.

– Nyt vähän tankataan energiaa ja kahvia, tsekataan auto ja yritetään jatkaa hyvällä rytmillä iltapäivällä ja nauttia ajamisesta sen, minkä siitä pystyy, Latvala suunnitteli.

– Täytyy myöntää, että auto kääntyy äärettömän hyvin. Tykkään, että siinä mielessä on tosi helppoa ajaa. Jarrutuksien kanssa pitää olla vain tarkkana, jos siellä on vettä tai likaa.

Costa Brava -rallin tilanne EK4/13 jälkeen (historic rallin EM-sarjan kuljettajat):

SijaKuljettajaAutoAika
1.Jari-Matti LatvalaToyota Celica33.15,2
2.Romain DumasPorsche 911+1.37,0
3.Seb PerezLancia Stratos+1.37,5
4.Pascal PerroudBMW M3+1.58,3
5.Pieter-Jan MaeyaertBMW M3+2.33,7
6.Donagh KellyBMW M3+2.33,8
7.Domenico GuagliardoPorsche 911+2.41,5
8.Richard GenescaSubaru Legacy+3.15,5

Lue myös nämä

  • Uusimmat