Jari-Matti Latvala tekee kovan taloudellisen satsauksen ensi vuonna päästäkseen WRC-autolla muutamaan MM-ralliin.
Latvala jäi kokonaan ilman sopimusta ensi kaudeksi, kun Toyota ilmoitti pestanneensa Sebastien Ogierin, Elfyn Evansin ja Kalle Rovanperän. Latvala oli edustanut Toyotan WRC-tiimiä kolmen kauden ajan.
Latvala kertoi Toyotan sopimusjulkistusten jälkeen Rallit.fille, että hän vuokraa Tommi Mäkisen johtamalta tallilta Yariksen ainakin Ruotsin ja Suomen MM-ralleihin kaudella 2020. Latvala kaavaili, että parhaassa tapauksessa hän voisi osallistua jopa viiteen MM-ralliin ensi vuonna.
Lue myös: Jari-Matti Latvala suunnittelee viiden MM-rallin ohjelmaa – ”Jos et aja, sinut unohdetaan”
Nyt Latvala on valottanut enemmän suunnitelmiaan Helsingin Sanomille.
– Vuokraan Tommilta auton Ruotsin ja Suomen MM-ralleihin, ja ehkä myös Walesiin. Itse en voi satsata enempää, mutta vain yhden kisan ajamiseen liittyy liian suuri riski ja menestyspaine, Latvala sanoi HS:lle.
WRC-auton vuokraaminen ei ole halpaa puuhaa. Uusiseelantilainen Hayden Paddon kertoi hiljattain, että hän oli panostanut yli 350 000 euroa saadakseen M-Sportilta Ford Fiesta WRC -auton Suomen ja Australian MM-osakilpailuihin. Paddonilta jäi molemmat kisat lopulta väliin, sillä hän ajoi rajusti ulos Suomen MM-rallin testissään, ja Australian ralli peruttiin maastopalojen vuoksi.
Tiettävästi Toyotan WRC-kaluston vuokraaminen tulee vieläkin kalliimmaksi. Kahden MM-rallin hintalappu noussee yli 400 000 euroon. Latvala tosin kertoo saaneensa reilun tarjouksen Mäkiseltä.
Latvala yrittää löytää itselleen sponsoreita ensi vuoden kisoja varten, mutta tuurilainen joutuu kaivamaan myös omaa kuvettaan.
– Joku voi sanoa, että olen hullu, kun panen omaa rahaa. Minun on kuitenkin pakko ajaa ensi vuonna MM-ralleja. Välivuoden jälkeen paluu huipulle on vaikeaa. Kukaan ei muista enää, jos ei aja, Latvala totesi.
Kalle Rovanperä testasi viime viikolla Toyotan WRC-autoa Ranskassa. Katso alta video Rovanperän Toyota-testistä.
[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2286,292335″ ap mute ]
Lue HS:n juttu aiheesta täältä.