Jari-Matti Latvala huolissaan rallin MM-sarjan tulevaisuudesta – ”Uusilla säännöillä on hurjan iso merkitys”

Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRC
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarja on vedenjakajalla. Nyt käynnissä on toiseksi viimeinen kausi nykyisillä WRC-autoilla, joka on tosin typistymässä vain muutaman kisan tynkäsarjaksi koronapandemian vuoksi. 

Kaudella 2022 on määrä ottaa käyttöön hybriditeknologialla varustetut kilpurit. Vielä pari vuotta sitten rallin MM-sarja tuntui elävän uutta kukoistuskauttaan. Sen jälkeen on tippunut yksi tehdastalli pois, ollut vääntöä hybridisäännöistä ja siihen päälle vielä korona.

– Vuodet 2017 ja 2018 olivat kyllä sellaisia huippuhetkiä, kun uudet autot tulivat. Meillä oli neljä tiimiä mukana ja kaikissa kolme tehdaskuskia. Sitten vielä vuosi 2019 oli ihan ok, vaikka vähän porukka väheni. Nyt ollaan siinä pisteessä, että valitettavasti uudet säännöt tulevat määrittämään valtavasti lajin tulevaisuutta, MM-sarjan konkari Jari-Matti Latvala summaa Rallit.fille.

– Uusilla säännöillä on hurjan iso merkitys. miten kiinnostavana ja houkuttelevana autovalmistajat sarjan näkevät. Nyt on enää kolme merkkiä, kun yksi (Citroen) tippui viime kauden jälkeen pelistä pois. Jos määrä putoaa vielä kahteen, niin ollaan siinä pisteessä, että onko toinen enää kiinnostunut pysymään sarjassa. Aikanaan ajettiin Citroenin ja Fordin toimesta, mutta en usko, että nykytasolla se on enää riittävän houkuttelevaa.

Katso alta kooste viime MM-kauden ulosajoista. Juttu jatkuu videon jälkeen.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,334488″ ap mute ]

 

Kansainvälinen autoliitto FIA on julkistanut tekniset säännöt hybridikilpureiden kehittämiselle. Latvalan mukaan säännöissä on paljon hyvää, mutta tietynlaista joustavuutta pitää olla mukana.

– Tosi tarkkaan pitää säännöt miettiä. Niissä oli paljon hyvää, kun ajateltiin kustannuspuolta. Mutta siihen että ne hybridihommat oikeasti onnistuvat, on vielä työtä edessä. Säännöt ovat selvät, mutta toivottavasti niissä on joustovaraa. Kannattaa miettiä kaikkia vaihtoehtoisia ratkaisuja, Latvala pohtii.

– En tiedä, kuinka pitkäksi aikaa ne säännöt ovat lyöty lukkoon. Olisi tärkeää, että sääntöjä voisi muuttaa autonvalmistajien toiveiden mukaan, mikä siellä on trendi ja suunta, mitä kuluttajat haluavat. Sitä puolta pitää pystyä kilpa-autoilla seuraamaan, tuurilainen jatkaa.

Kuluja pitää saada alas

Rutkasti yli 200 MM-rallia ajanut Latvala kokee, että pienen suvantovaiheen jälkeen ralli nousee jälleen.

– Ralli on upea laji ja nyt eletään taas vähän niitä vaikeita hetkiä. Tosin se on kaikessa moottoriurheilussa nyt koronavaikutusten takia sama tilanne. Kaikki autovalmistajat miettivät, että mihin sitä rahaa kannattaa käyttää. Toki moottoriurheilu on ensimmäisenä varmasti listalla, mistä markkinointibudjetista pudotetaan pois.

Kausi 2021 tulee olemaan tietynlainen välivuosi koronan ja uuden teknologian välissä. Silti Latvalan mukaan ensi kautta ajatellen pitää jo tehdä oikeita peliliikkeitä, jotta autonvalmistajia on mukana uuden teknologian rallisarjassa 2022.

– Nyt pitäisi rakentaa sellainen sarja ensi vuodelle, että kuluja saadaan alas. Ensimmäisenä pudottaisin MM-sarjan 12 kisaan. Se on aika hyvä määrä. Ekalle puoliskolle kuusi ja toiselle kuusi rallia.  Nyt on jo kritisoitu sitä tiimien osalta, että ei pystytä saamaan budjettia 14 ralliin, Latvala muistuttaa.

– Kisoja ei voi ainakaan lisätä. Sellaiset 10-12 osakilpailua olisi hyvä määrä minun mielestä. Jos menee alle kymmenen kisan, niin sitten on jo vähän epävirallisen MM-sarjan makua.

Lue myös: Jari-Matti Latvala saa kovan valttikortin, kun MM-rallissa siirrytään uuteen aikakauteen? ”Voisi suosia tyyliäni”

Keskiviikkona Suomen hallitus tiedotti, että yli 500 ihmisen tapahtumat ovat kielletty heinäkuun loppuun asti. Tämä asetti melkoisen kysymysmerkin myös Suomen MM-rallin ylle, joka on määrä ajaa elokuun alussa. Latvalan mukaan Suomen kisa on kynnyskysymys koko MM-sarjan kannalta kauden 2020 osalta.

– Vaikea sanoa, mitä pitäisi tehdä (MM-sarjan kannalta).  Riippuu nyt paljon Jyväskylän kohtalosta. Jos ei siellä loppuvuodesta ole tarpeeksi kisoja, että alle puoleen jäädään, niin ei se enää ole MM-tittelin arvoinen. Toki nekin kisat kannattaa ajaa, mutta sitten on välivuosi ja epävirallinen sarja, Latvala sanoo.

– Uskon, että jos Suomen rallista eteenpäin voidaan ajaa, niin tästä saisi vielä hyvän sarjan. Sarjaan pitää saada muutama kisa alkuvuoteen ja loppuun. Se kahdeksan kisaa on mielestäni sellainen minimi eli yli puolet pitää voida ajaa. Siinä on kuitenkin paljon promoottorilla pelissä tv-sopimusten ja muiden kuvioiden takia. Se on oikeasti tosi hankala paikka monessa suhteessa.

Lue myös nämä