Jari-Matti Latvala kaivoi rallitietopankistaan tärkeän muiston: Mahdollisti Toyotan jättipotin Monte Carlossa

Jari-Matti Latvalan johtama Toyotan rallitalli nappasi jättipotin sunnuntaina päättyneessä Monte Carlon MM-rallissa.
Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota GAZOO Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Toyota saalisti täydet 60 pistettä ja karkasi heti avauskisassa 24 pisteen karkumatkalle Hyundaihin verrattuna. Toki kausi on vasta alkutekijöissään, mutta huippuonnistuminen vuoden alkuun tuo mukavasti buustia ”suomalaistallin” tekemiseen.

Latvalan mukaan kaksoisvoiton tärkein tekijä oli sunnuntaiaamuna rengasvalinta. Sunnuntaiaamuna kärkikuskeista Sebastien Ogier ja Elfyn Evans lähtivät matkaan kahdella pehmeällä renkaalla sekä neljällä nastarenkaalla. Esimerkiksi Hyundain Adrien Fourmaux ja Toyota-kuljettaja Kalle Rovanperä ottivat matkaan vain kaksi nastapyörää.

Tallipomo kertoi vinkanneensa muulle tiimijohdolle vuoden 2006 kilpailusta, jolloin olosuhde oli yhtä arvaamaton. Lopulta ratkaisun vahvisti puolustavan maailmanmestarin Thierry Neuvillen tekemä päätös.

– Kun aamulla kuulin, että etuautojen jälkeen alkaa jäätymään, niin kävin sanomassa Tom Fowlerille (Toyotan tekninen johtaja), että vuonna 2006 täällä oli vastaava tilanne, että etuautojen jälkeen tiet jäätyivät. (Sebastien) Loeb otti ekalle pätkälle nastat ja voitti sillä koko kisan, sillä veti niin kovan ajan, Latvala kertasi.

– Sanoin, että kannattaa miettiä myös neljää nastarengasta. Tuntui vähän rajulta valinnalta siinä kohtaa, mutta kun kuulimme, että Neuville sen valinnan teki, niin onneksi otimme sitten Elfynille ja Sebille saman valinnan.

Koska valinnat kärkikuskien välillä olivat erilaisia, oli tilanne täysin auki erojen ollessa vielä Monte Carlon MM-rallille epätyypillisen tasaisia. Tilanne saikin Latvalan pureksimaan kynsiään.

– Hermostutti aika paljon. Toisella pätkällä jäätiin aika paljon ja aloin miettimään, että riittääkö tämä. Laskin aikoja mielessäni, että pitäisi riittää ainakin voittoon. Jännitti kuitenkin, että tuleeko Adrien vielä Elfynin ohi.

– Olen tosi iloinen, että Elfyn taisteli viimeisellä pätkällä ja saimme kaksoisvoiton. Lisäksi Kalle nousi vielä neljänneksi.

Rovanperän suoritus jäi valjuksi, mutta sunnuntain piristynyt vauhti antoi pienen torjuntavoiton. Latvala kuitenkin kaksinkertaisen maailmanmestarin malttia.

– Kalle on huippuhyvä liukkaissa olosuhteissa. Se mistä Kalle ei tykkää, on muta asvaltin päällä. Jos muta on soralla päällä, niin se sopii. Muta asvaltilla on se tietty osa-alue, mikä ei onnistu. Jos Kallella ei ole luottoa, niin hän ei myöskään lähde väkisin puskemaan, Latvala korosti.

– Siinä mielessä Kallea pitää kunnioittaa, että hän ei koskaan lähde yliajamaan, vaan malttaa mielensä. Sitten kun hän tietää, että autoon on sataprosenttinen luotto, niin hän iskee.

Lue myös nämä

  • Uusimmat