Jari-Matti Latvala myönsi kovan kiireen uusien hybridiautojen kanssa – ”Yhtään ylimääräistä aikaa ei ole”

Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjan kausi 2021 saatiin päätökseensä vasta viime viikonloppuna Monzassa. Tiimeillä ei ole kuitenkaan juuri varaa lomailla, sillä kehitystyö uusien Rally1-hybridiautojen osalta käy kiivaana.

Kausi 2022 starttaa jo vajaan kahden kuukauden kuluttua ikonisella Monte Carlon osakilpailulla. Uusien kilpureiden osalta työ on vielä pahasti kesken.

– Yhtään ylimääräistä aikaa ei ole. Aika tiukka tämä aikataulu on ollut. Nyt minun mielestäni alkaa näyttämään positiivisemmalta, kun alamme olemaan aika hyvällä uralla auton osalta. Se mikä on kaikesta tärkeintä, niin se hybridiyksikkö on nyt toiminut testeissä hyvin, Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala sanoo Rallit.fille.

– Alkuun oli haasteita, kun yksiköt olivat myöhässä ja oli siellä muutakin pientä muuttujaa. Nyt yksikkö on saatu toimimaan, mikä on kaikkein tärkeintä, jotta on kilometrejä ja dataa saatavilla hybridiyksiköstä. On olennaista, ettei sen kanssa tule teknisiä ongelmia, jotka sitten ratkaisevat ralleja.

Hybridiyksikköjen lisäksi uusissa MM-sarjan kilpa-autoissa muuttuu myös moni muu asia. Autojen joustovaraa pienennetään, aerodynamiikkaa vähennetään ja rattivaiheista luovutaan. Myös luokittelujen suhteen on uutta opeteltavaa, sillä esimerkiksi tasauspyörästön lukkoja on saatavilla vain yhdenlaisia per luokittelujakso.

– Tekemistä meillä yhä riittää. Esimerkiksi kun luokitellaan vain yhdet lukot, niin pitää olla tosi luottavainen, että tekee oikean ratkaisun. Jos luokittelee väärät lukot, siitä kärsii aika pitkään, Latvala summaa.

Kaikki mestaruudet päättyneellä kaudella pokanneella Toyotalla uudistuu myös kuskikokoonpano, kun kahdeksankertainen maailmanmestari Sebastien Ogier ajaa enää valikoituja MM-ralleja. Ogierin kanssa autoa jakaa Esapekka Lappi, joka pääsi hiljattain kokeilemaan Espanjassa ensi kertaa uutta GR Yaris Rally1:sta.

– Juttelin ihan pari päivää sitten EP:n kanssa. Oli siinä ollut monta muuttujaa, kun hän ensi kertaa ajoi tuolla autolla, missä oli vähemmän joustoa, mekaaninen keppi ja ei keskilukkoa. Hän vertasi siltä puolelta autoa R5:een, Latvala kertoo.

– Esapekka kehui kuitenkin hybridiä, että siitä tulee kivaa fiilis, kun voimaa on. Siitä hän tykkäsi kovasti. Sen hän sanoi, että sen kuitenkin huomaa, että auto on lähempänä R5:sta.

Latvalan johtaman Toyotan osalta tuoreimmat Rally1-testit tällä viikolla Ranskassa saivat ikävän käänteen, kun Elfyn Evans oli ajanut ulos oman testipäivänsä aikana. Autoa ei saatu enää paikan päällä kuntoon, jonka myötä Sebastien Ogierin ensimaistiaiset uudesta Yariksesta jäivät kokematta torstaina.

Katso alapuolelta Jari-Matti Latvalan haastattelu Monzan MM-rallin jälkeen.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2354,393431″ ap mute]

 

Lue myös nämä