Jari-Matti Latvala täysin ylivoimainen – vahvisti voiton jälkeen uutisen Janni Hussista

Jari-Matti Latvala oli täysin omaa luokkaansa viikonloppuna ajetussa historic-rallin EM-osakilpailussa Tshekissä.
Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Juha Kankkunen tuurasi viime viikolla Latvalaa Toyotan WRC-tallin päällikkönä Kanarialla, sillä Latvala kilpaili samaan aikaan Vltava-rallissa. Latvala oli kisassa käytännössä yhtä dominoiva kuin Toyota-tähti Kalle Rovanperä samaan aikaan Gran Canarialla. Latvala ajoi voittoon lähes neljän minuutin marginaalilla.

Latvala nykäisi pohja-ajan kaikilla paitsi yhdellä erikoiskokeella. Avauspäivän viimeisellä pikataipaleella Latvala säästeli autoaan, kun öljyn lämpötila nousi korkealle.

Muuten Latvalalla ei ollut kisassa isompia ongelmia.

– Sunnuntaina oli hienot erikoiskokeet, kun oli nopeita pätkiä, korkeuseroja ja hyvä pito. Kymmenennellä erikoiskokeella leikkasin betonitieosuudella, ja tielle palatessa terävä betonin reuna otti vanteesta palan, ja rengas tyhjeni. Jouduimme ajamaan kolme kilometriä tyhjällä renkaalla. Mutta ei siinä onneksi mennyt hirveästi aikaa, Latvala kertasi Rallit.fille.

Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala kilpailee Toyota Celicalla historic-rallin EM-sarjassa. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT

– Kilpailu oli hyvin järjestetty ja tykkäsin siitä. Erikoiskokeet olivat hyviä, reitti oli tosi todella kompakti ja siirtymät olivat lyhyitä. Tosi hyvä ralli.

Latvalan kauden alku on ollut vakuuttava. Kahdesta rallista on tullut yhtä monta voittoa.

– Nyt on tosi hyvä fiilis, kun sain toisen voiton peräkkäin. Sarjan kannalta olemme hyvässä tilanteessa. Tästä on hyvä jatkaa kautta.

Tuukka Shemeikka tuurasi Tshekissä Latvalan vakiokartturia Janni Hussia, joka oli Kanarialla etuautotehtävissä.

– Tuukka teki tosi hyvää työtä ja saimme yhteistyön toimimaan hyvin. Hän piti huolta siitä, ettei kuljettaja rasita liikaa autoa. Arvostin sitä, että hän ajatteli paljon autoa, luki hienosti nuottia ja toimi rauhallisesti. Siinä oli ammattimiehen otetta.

– Janni tulee takaisin Ranskaan ja jatkamme sitten yhdessä Antibes-rallista eteenpäin, Latvala vahvisti.

Jari-Matti Latvala ja Tuukka Shemeikka
Jari-Matti Latvala ja Tuukka Shemeikka. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT

Ennen seuraavaa osakilpailua Latvalan Toyota Celicaa pitää hieman huoltaa, jotta se on iskussa reilun parin viikon kuluttua.

– Vaihdelaatikko täytyy ottaa pois, koska kolmosvaihteessa oli vähän sanomista – kolmonen ei meinannut pysyä päällä. Ja kun turbon tiiviste paloi, pakosarja täytyy myös vaihtaa ennen seuraavaa kilpailua.

Antibes-ralli on ohjelmassa samaan aikaan kuin Portugalin MM-ralli, joten Latvala palaa seuraavan kerran Toyotan tallipäällikön tehtäviin vasta Sardiniassa kesäkuun alussa.

Lue myös nämä

  • Uusimmat