Toyotan pääjohtajana viime vuoden huhtikuussa aloittanut Koji Sato linjasi jo tuoreeltaan, että vetyautoissa on automerkin tulevaisuus.
Toyotan WRC-tiimin tallipäällikkönä toimiva Jari-Matti Latvala pääsi testaamaan autovalmistajan uutta vetyautoa, kun hän osallistui ennen Sardinian MM-rallia Fujin 24 tunnin kestävyyskilpailuun. Latvala ajoi Fujissa Toyota GR Corolla H2 -konseptiautolla.
Latvala kertoi kokemuksen olleen hyvin positiivinen ja ajokilometrejäkin kertyi kosolti.
– Se oli hienoa ja hienoa oli myös tämä vetyhomma. Siitä haluan sanoa sen verran, että otimme isoja askeleita eteenpäin sen suhteen, Latvala kertoi Rallit.fille.
Latvalalle kertyi Fujin kilpailussa lähes sata kilometriä. Ero viime vuoteen oli valtava.
– Viime vuonna pystyimme ajamaan vain 13 kierrosta ja nyt pystyimme ajamaan lähes 30 kierrosta (yhdellä ajokerralla). Vetypuolella mentiin valtavasti eteenpäin. Meillä oli vain valitettavasti jarrujen kanssa ongelmia. Sen takia meillä jäi paljon tunteja ajamatta. Kokonaistulos jäi sen takia heikoksi, Latvala kertasi.
– Kahtena edellisenä vuonna ei sellaisia ongelmia ei ollut, joten se oli vähän mystinen ongelma, Latvala jatkoi.
Toyota on panostanut ja panostaa myös jatkossa paljon vedyllä kulkeviin autoihin. Mutta voisiko auton tuoda myös rallin MM-sarjan puolelle?
– Totta kai Toyota on hirveän kiinnostunut siitä vetyhommasta, sillä se voisi olla todella hyvä vaihtoehto, mitä voitaisiin käyttää polttomoottoreissa. Akio Toyoda on sanonut, että meillä pitää olla ääntä tässä lajissa ja siitä olen samaa mieltä. Siihen pitää olla polttomoottori, Latvala kertoi.
– Mutta samaan aikaan me mietimme näitä ympäristöasioita ja kestävää kehitystä. Tämä on jo hyvä askel, että tehdään tällainen kestävään kehitykseen tähtäävä polttoaine ja se tehdään uusiutuvista materiaaleista. Mutta jos halutaan olla enemmän hiilineutraaleita, niin vety on siihen loistava vaihtoehto, ja Toyota tekee koko ajan sen eteen töitä. Se menee koko ajan eteenpäin, mutta vielä tarvitaan lisää töitä sen eteen, Latvala linjasi.