Jari-Matti Latvala teki tiukan linjauksen Hyundain mahdollisesta kovasta ratkaisusta: ”Sitten ei ole mitään vaihtoehtoja”

Hyundain tehdastiimin on huhuttu lähtevän rallin MM-sarjasta jo tämän kauden jälkeen.
Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota GAZOO Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Vahvojen huhujen mukaan Hyundai on tehnyt asiasta jo päätöksen, mutta asiasta ei ole vielä tiedotettu julkisuuteen.

Se jo tiedetään, että Hyundai aikoo jatkossa panostaa ratapuolelle ja kilpailee jatkossa WEC-sarjassa Genesis-brändinsä alla. Ei siis välttämättä olisi yllätys, jos Hyundai katsoisi järkeväksi panostaa enemmän ratapuolelle ja samalla se vetäytyisi rallin MM-sarjan pääluokasta.

Toyotan tallipäällikön Jari-Matti Latvalan mukaan savua ei synny ilman tulta.

– Ei ne huhut nyt ihan tuulesta temmattuja ole. Kyllä siinä on jonkinlaista riskiä olemassa, Latvala sanoo suoraan Rallit.fille.

– Kyllä tässä koko ajan odotetaan nyt sitä, mitä tulee tapahtumaan ja odotellaan Hyundain päätöksiä. Sillä on iso vaikutus tulevaisuuden kannalta, mihin suuntaan lähdetään menemään, Latvala jatkaa.

Latvala ei lähde spekuloimaan sillä, millaiseen ratkaisuun Hyundai lopulta päätyy.

– Mä en ihan tarkkaan sitä tilannetta tiedä. He ovat nyt lähdössä ratapuolelle ja he varmasti nyt puntaroivat sitä, että onko heillä budjettia tehdä molempia, Latvala arvelee.

Jos Hyundai todella lähtisi, olisi rallin MM-sarjalla siinä kohtaa enää vain yksi vaihtoehto. Ainakin Latvalan mielestä.

– Jos Hyundai lähtee, niin kyllä meidän sitten pitäisi siirtyä ajamaan Rally2-autoilla MM-sarjan pääluokassa. Sitten ei olisi mitään muita vaihtoehtoja, Latvala sanoo tiukasti.

Syy on yksinkertainen. Rallin MM-sarjassa on tällä hetkelläkin vain kaksi tehdastiimiä ja lähes olemattomalla tehtaan tuella toimiva M-Sport Ford -talli. Hyundain mahdollisen lähdön jälkeen sarjassa olisi siis enää vain yksi tehdastiimi ja se olisi yksinkertaisesti liian vähän.

– Sitten ei voida mennä enää vain Toyotan ja M-Sportin varassa, vaan me tarvitsemme sitten enemmän yksityisiä kuljettajia. Rally2-autoihin siirtymisen myötä saisimme enemmän valmistajia ja yksityistiimejä mukaan, Latvala painottaa.

Lue myös nämä

  • Uusimmat