Rallin MM-sarjan pääluokka ja hybridiyksikkö. Nämä kaksi asiaa ovat olleet tapetilla pitkään.
MM-sarjan pitäisi siirtyä hybridiaikakaudelle vuonna 2022. Hanketta on puuhattu jo pari vuotta, mutta töitä on vielä paljon paiskittavana.
Hybridiyksikköjen kehityksestä on vastannut saksalaisfirma Compact Dynamics. Tiimit saivat hiljattain hybridiyksiköt testikäyttöön, mutta tiettävästi Compact Dynamics on pyytänyt talleja palauttamaan yksiköt niissä ilmenneiden ongelmien vuoksi.
Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala vaikeni, kun Rallit.fi kysyi tuurilaiselta asiasta.
Onko hybridiyksiköt jouduttu palauttamaan Compact Dynamicsille?
– Mä en valitettavasti pysty kommentoimaan sulle tuohon kysymykseen, kuului Latvalan vastaus.
Sen Latvala suostui paljastamaan, että Toyota suoritti hiljattain testejä liittyen ensi vuoden kilpuriinsa.
– Hännisen Juho on ollut Ranskassa ajamassa. Käytössä oli niin sanottu muulikori, joka perustuu vuoden 2021 autoon. Siinä on testattu kauden 2022 osia, Latvala sanoi.
Latvalan vastauksista kävi ilmi se, että hän tietää asioista enemmän kuin pystyy niistä julkisesti kertomaan.
– Haluan olla rehellinen, mutta se voi kääntyä sinua vastaan, jos antaa liikaa informaatiota, Latvala muotoili.
M-Sport Fordin tallipäällikkö Richard Millener ei pitänyt Latvalan tavoin suutaan supussa. Millener vahvisti, että hybridiyksiköt on palautettu Compact Dynamicsille tarkempaan syyniin.
– Tämä viivästys ei ole ollut sinänsä suuri, mutta tilanne on tavallaan turhauttava. Toki pitää ottaa huomioon se, että uusi teknologia on meille kaikille uutta – myös Compact Dynamicsille.
Kauden 2022 teknisistä säännöistä käytiin pitkään ja hartaasti vääntöä. MM-sarjan promootioyhtiö vahvisti vasta muutama viikko sitten, että nykyiset WRC-tiimit – Toyota, Hyundai ja M-Sport Ford – ovat sitoutuneet hybridiaikakauteen.
– Se on harmillista, että tämä kehitystyö on viivästynyt, mutta tilanne on sama kaikille. Tietyllä tapaa tämä on mielenkiintoista, kun tilanne stressaa kaikkia, Millener sanoi.
Tämän jälkeen Millener sanoi merkittävimmän asian: hybridiaikakauden pitää alkaa ensi kaudella.
– Olen lukenut juttuja, joiden mukaan tätä pitäisi siirtää vuodella. Mutta me emme ole mukana, jos niin käy, Millener täräytti tiskiin tiukan ehdon.
– Tilanne on tämä Fordin takia. Kilpailemme ensi vuonna ainoastaan siinä tapauksessa, että hybridit ovat käytössä.
M-Sport ei ole täysiverinen tehdastiimi kuten sen kilpakumppanit Hyundai ja Toyota. Brittitiimi M-Sport tekee kuitenkin tiivistä teknistä yhteistyötä yhdysvaltalaisen Fordin kanssa.
Rallin MM-sarja jatkuu tulevana viikonloppuna, kun Kroatiassa ajetaan kauden kolmas osakilpailu.
Katso alapuolelta Kroatian MM-rallin ennakko.
[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,371701″ ap mute]