Chilen MM-rallin päätöspäivänä sunnuntaina ajetaan neljä erikoiskoetta. Rallit.fi analysoi viimeisen kilpailupäivän reitin.
Toyotan suomalaiskuljettajalla Jari-Matti Latvalalla on edessään epäkiitollinen tehtävä. Lauantain viimeisellä erikoiskokeella keskeyttänyt Latvala joutuu ajamaan ensimmäisenä läpi sunnuntain pikataipaleet. Teillä on aurattavana on irtosoraa, mikä saattaa hankaloittaa Latvalan tavoitetta kerätä lisäpisteitä rallin päättävällä Power Stage -erikoiskokeella.
Latvala joutui keskeyttämään lauantai-iltapäivänä, kun hänen Toyotastaan hajosi vetoakselli.
Katso alta tilanne, joka johti Latvalan keskeytykseen. Juttu jatkuu videon jälkeen.
[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,262578″ ap mute floating=”1″ ]
Sunnuntai 12.5.
Sunnuntaina on ohjelmassa edellisten päivien tavoin kolme metsäpätkää, mutta näistä vain Power Stage ajetaan kahteen kertaan. Rakenne muistuttaakin viime vuoden Turkin rallia. Yhteen kertaan ajettavat pätkät ajetaan huoltoparkin kaakkoispuolella, kun taas Power Stage on samoilla seuduilla kuin shakedown, hyvin lähellä kisakeskusta. Nämä kaikki kolme erikoiskoetta ovat melko erilaisia keskenään.
Aikataulu Suomen ajassa 15.08 EK13 Bio Bio 1 12,52 km 16.40 EK14 Lircay 18,06 km 17.30 EK15 San Nicolas 15,28 km 19.18 EK16 Bio Bio 2 (Power Stage) 12,52 km
Päivän avaa siis Bio Bion erikoiskoe, joka toistetaan myös rallin päättävänä Power Stagena. Se on myös 12-kilometrisenä rallin lyhyin metsäpätkä.
Erikoiskokeen aluksi kivutaan jyrkkää ylämäkeä lukuisten neulansilmämutkien kautta. Välillä tie on melko kapeaa ja keskellä kasvaa ruohoa. 5,3 kilometriä lähdöstä päästään mäen päälle ja käännytään risteyksestä leveämmälle ja nopeammalle tielle. Viimeiset kolme ja puoli kilometriä lasketellaan alas kohti Tyynenmeren rantaa sekä vauhdikkaasti että neulansilmiin hidastellen.
Yhteen kertaan ajettava Lircayn erikoiskoe eroaa rallin muista pätkistä siten, että se on suurilta osin todella nopea, mutta ajetaan kauttaaltaan kapeilla teillä. Tällä pätkällä pitääkin tietää todella, milloin pitää lappu lattiassa ja milloin varoa siellä täällä vastaan tulevia ahtaampia paikkoja sekä tiukempia mutkia. Mutkat ovat myös vähemmän doseerattuja, mikä varmasti vaikuttaa myös ajotekniikaan. Tämä saattaa olla myös rallin nopein erikoiskoe.
Rallin toiseksi viimeinen erikoiskoe on San Nicolas. Sen reitin voi katsella tältä vuoden 2017 videolta kohdasta 2.29 eteenpäin.
Alku on melko leveää, hyväpintaista ja jouheaa metsätietä. Nyppylöitä riittää, mutta ei hypyiksi asti. 1,7 kilometrin kohdalla käännytään vähän kapeammalle ja teknisemmälle tielle, joka on erityisen mutkaista osuuden alkupuolella.
Pätkän puolivälissä käännytään pienemmälle tielle, jonka reunoilla on heti puita ja muita kovia esteitä. Heti risteyksen jälkeen ajetaan tiukat mutkat jyrkässä alamäessä. Koko pätkän loppuosakin on enemmän tai vähemmän teknistä aivan lopun vauhdikkaampaa osuutta lukuunottamatta.