Nyt ei tarvita taikatemppuja! – Juha Kankkuselta selkeä linjaus

Laukaalainen rallilegenda Juha Kankkunen ottaa ison roolin tällä kaudella rallin MM-sarjassa.
Juha Kankkunen
Juha Kankkunen. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kankkunen on paikalla lähes jokaisessa MM-rallissa ja toimii monessa kisassa Toyotan WRC-tallin päällikkönä. Varsinainen tallipäällikkö Jari-Matti Latvala on mukana vielä Ruotsin lumirallissa helmikuussa, mutta keskittyy sen jälkeen omiin ajohommiinsa. Apulaistallipäällikkö Kankkunen ottaa siis Latvalan roolin haltuunsa, kun tuurilainen ei ole mukana.

Kankkunen on toiminut Toyotan lähettiläänä ja opetellut tallipomon hommaa Latvalan ohjauksessa viime vuoden lopusta saakka. Joissain kisoissa kaudella 2025 kaksikko on yhdessä paikalla, mutta suurimmassa osassa osakilpaluista vain Kankkunen vastaa tehtävästä.

– Olen ihan hyvillä mielin. Olen Jari-Matin kanssa jo aika monta rallia tehnyt yhdessä ja kaksi vuotta muutenkin työskennellyt Toyotan kanssa lähettiläänä ja ajanut näytöksiä. Ei se sen kummempaa hommaa ole, Kankkunen sanoi Rallit.fille.

– Meillä on hyvä joukkue tässä koossa ja erinomainen joukkuehenki. Se on tärkeintä. Onhan siinä Lindströmin Kaj mukana ja Jarmo Lehtinen pitää Jyskästä (Toyotan päämaja Jyväskylässä) huolta. Sitten on (Yuichiro) Haruna Japanin päällikkönä. Meillä toimii yhteistyö hienosti.

Toyotan WRC-tallin mallissa on monta johtajaa, joilla on kaikilla oma työsarkansa. Latvalan tavoin myös Kankkusen tärkeimpänä tehtävänä on toimia median kanssa, mutta toki nelinkertainen maailmanmestari antaa oman mielipiteensä kysyttäessä.

– Pari vuotta olen tässä pyörinyt ja tunnen kaikki ihmiset. Ei siinä sillä tavalla ole mitään erikoista, eikä mitään taikatemppuja tai muutakaan tarvitse tehdä, Kankkunen sanoi.

– Samaa linjaa jatketaan. Pidetään hauskaa ja yritetään voittaa kisoja.

Kauden avauskisassa Monte Carlossa Kankkunen pääsi juhlimaan ensi kertaa ikonisen kisan voittoa. Itse asiassa Kankkunen olisi ansainnut rallin ykköstilan jo omalla ajourallaan kaudella 1987, kun hän johti rallia ylivoimaisesti. Tuolloin Lancia-pomo Cesare Fiorio määräsi Miki Biasionin Kankkusen edelle.

Laukaalainen pysähtyi viimeiselle pätkälle, minkä turvin Biasion nousi ykköseksi. Kankkunen kuitenkin kuittasi typerän tallimääräyksen ajamalla vuoden lopussa maailmanmestariksi kuuden pisteen turvin ennen tallikaveriaan.

Kankkusen mukaan tallipomon tehtävässä kenties vaikeinta on ollut jännittää kuljettajien suorituksia huoltoparkista käsin.

– Ihan hieno viikonloppu oli. Pikkaisen jännitettiin. Puhuttiin Jari-Matin kanssa, että auton sisäpuolella oli oikeastaan helpompi olla kuin täällä ulkopuolella. Menee aika jännäksi välillä, Kankkunen naureskeli.

– Tämä kisa oli täysi kymppi, kun tiimi saa täydet pisteet. Pojat tekivät hienoa työtä. Valitettavasti nuoremmille (Takamoto Katsuta ja Sami Pajari) kävi vähän huonommin, mutta hyvin he ajavat. Sitä oppia vain tarvitsee. Ei siihen synnytä.

Viime viikonloppuna ajetussa Monte Carlon MM-rallissa Toyota otti komean kaksoisvoiton Sebastien Ogierin ja Elfyn Evansin johdolla.

Lue myös nämä

  • Uusimmat