Jari-Matti Latvala on vielä tallipäällikkönä Ruotsin MM-rallissa helmikuun puolivälissä, mutta sen jälkeen apulaistallipäällikkö Kankkunen ottaa vastuuta, kun Latvala keskittyy omiin ajohommiinsa historic-autojen EM-sarjassa.
Kankkunen on kerännyt oppia työtään varten viime kauden lopusta saakka. Nelinkertainen maailmanmestari oli yhdessä Latvalan kanssa sekä viime vuoden päätöskisassa Japanissa että tämän kauden avausrallissa Monte Carlossa. 64-vuotias Kankkunen kertoo, että hänellä ei ole huolta hommien hoitumisesta.
Toyotan WRC-tallin johtamisorganisaatiossa on monta eri johtajaa, joista Kankkunen on vain yksi. Miehen päätehtävä on viestiä medialle kisan aikana tallin kuulumisia ja tarvittaessa keskustella kuljettajien ja muun tiimin väen kanssa kisataktiikasta.
Yksi tämän kauden suurista muutoksista on rengasvalmistajan vaihtuminen. Hankookin renkaat vaativat paljon testityötä ja opettelua, mutta Kankkusella on hyvä tietolähde asian suhteen.
– Joutuu joo (tekemään kotiläksyjä). Minulla on kuitenkin pikkainen ässä takataskussa, kun sattuu tuo testipäällikkö olemaan pikkuveli (Timo Kankkunen), niin sitäkin kautta tulee informaatiota. En minä ihan pimennossa ole ja voihan näiltä pojilta aina kysyä, Kankkunen naureskeli Monte Carlon MM-rallin jälkeen.
Kankkunen vannoo pysyttelevänsä taka-alalla. Konkari luottaa, että kokeneet kuljettajat tietävät, mitä tekevät.
– Ihan samanlainen on filosofia kuin ennenkin. Meillä on sen verran kovat kuskit, ettei tällaisen vanhemman miehen kannata mennä sinne hirveästi neuvomaan. Jos heillä on jotain kysyttävää, niin minä mielelläni vastaan, Kankkunen sanoi.
Kauden avauskisassa kaksinkertainen maailmanmestari Kalle Rovanperä ei yltänyt kärjen vauhtiin. Rovanperä kuitenkin nappasi nelostilan ja mukavan pistepotin. Suomalaistähti pääsee myös hyvältä lähtöpaikalta tulevaan Ruotsin ralliin.
– Aika vahvoja kisoja on tulossa Kallelle. Minusta tämä oli ihan loistava suoritus Kallelta, Kankkunen kuittasi.