Kalle Rovanperällä paljon pelissä – näillä pätkillä Puolan MM-ralli huipentuu

Puolan MM-ralli ajetaan päätökseen sunnuntaina, jolloin ohjelmassa on neljä erikoiskoetta. Rallit.fin reittiasiantuntija selvittää, mitä supersunnuntai pitää sisällään.
Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Puolan MM-rallin viimeiseen päivään lähdetään Toyota-tähti Kalle Rovanperän komennossa. Rovanperä nykäisi lauantaina kisan kärkeen ja hänellä on vajaan kymmenen sekunnin etumatka Hyundain Andreas Mikkelseniin ennen päätöspätkiä.

Sunnuntaina kellot tietyllä tavalla nollataan, vaikka myös rallin kokonaisvoitto on jaossa. Nykyisellä pistesysteemillä sunnuntaina ajetaan erillisistä päiväkohtaisista pisteistä sekä Power Stage -pätkän pinnoista. Maksimissaan kuljettaja voi kuitata päivästä jopa 12 arvokasta pistettä kuljettajien ja valmistajien MM-sarjaan.

Puolaan pikahälytyksellä tullut Rovanperä suunnitteli lauantai-iltana, että hänen pitänee hyökätä myös sunnuntaina. Näin hän voi tuoda entistä enemmän pisteitä Toyotalle ja taistella myös rallin kokonaisvoitosta.

Lue myös: Kalle Rovanperä paljasti rajun suunnitelmansa sunnuntaille

Sunnuntai 30.6.

Sunnuntaina suunnataan Mikolajkin länsipuolelle, joskin Power Stage päättyy käytännössä huoltoparkkiin. Sunnuntain pisteet ratkotaan 63 kilometrin reitillä.

Sunnuntain aikataulu Suomen ajassa:
10.00 EK16: Gmina Mrągowo 1 (20,80 km)
11.05 EK17: Mikołajki 1 (10,73 km)
13.20 EK18: Gmina Mrągowo 2 (20,80 km)
15.15 EK19: Mikołajki 2 (10,73 km) *Power Stage
YHTEENSÄ 63,06 km

EK16+18 Gmina Mrągowo on Puolan rallin vakiokalustoa, joskin pätkää on ajettu myös nimillä Baranowo ja Uzanki. Useimmin ajosuunta on ollut käänteinen, mutta vuonna 2017 on ajettu pieni osuus samaan suuntaan.

Gmina Mrągowo 2024 (punainen) ja Baranowo 2017 (ruskea)

Tämä pätkä on kulmikasta ja rytminvaihdoksia tulee todella kovasta todella tekniseen. Mukana on myös rallin pienimpiä teitä ja vain muutamia hyppyjä. Monin paikoin tien reunassa on korkeat penkat ojien sijasta.

Startti on jälleen asvaltilla, minkä jälkeen mennään kapealle tielle, joka on jokseenkin teknistä. 4,5 kilometrin kohdalla mennään kylän läpi, missä kierretään rujon näköinen rakennus betonialustalla.

Seuraava osuus on todella kovavauhtinen paria tiukkaa mutkaa ja yhtä asvalttiristeystä lukuun ottamatta. 14 kilometrin kohdalla kolmioristeysshikaani johdattaa todella pienelle kärrypolulle. Tämän jälkeen rytminvaihdoksia on tiheämmin, ja mausteena on myös lyhyt mukulakiviosuus 18,1 kilometrin kohdalla.

EK17+19 Mikołajki toimii toisella ajokerrallaan Power Stagena ja päättyy Mikolajki Arenan yleisöpätkän radalle. Periaatteessa se on yhdistelmä vuosien 2023 ja 2018 EM-rallin pätkiä. MM-sarjassa tätä tiestöä on ajettu vain osittain testipätkinä ja vuoden 2014 Baranowon pätkällä.

Mikołajki 2024 (punainen) ja 2023 EM-rallin versio (sininen)

Lukuun ottamatta lopun yleisöpyöritystä ja lukuisia shikaaneja, tämä on kovavauhtinen pätkä. Suuri osa varsinaisista teistä on leveää ja hyväpintaista lukuun ottamatta paria lyhyttä pikkutieosuutta. Viimeinen tie kohti Mikolajki Arenaa on kapeaa mutta kovavauhtista asvalttia, joskin sitäkin hillitään kahdella shikaanilla.

Pätkän loppuosuus kahden auton radalla.

Yleisöpyöritysosuus ajetaan eri tavalla kuin varsinaisella yleisöpätkällä. Nyt rataa ajetaan aluksi vastasuuntaan, sitten pääsuoran päässä tehdään neulansilmäkäännös loppukiihdytykseen oikeaan suuntaan.

Lue myös nämä