Toyota on alakynnessä valmistajien mestaruustaistossa Hyundaita vastaan. Näin ollen odotettiin, että Rovanperä tulisi auttamaan tiimiään Toyotan kotikisaan. Mutta toisin kävi.
Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala kertoi lokakuussa ajetun Keski-Euroopan MM-rallin jälkeen, että hän oli yrittänyt houkutella Rovanperää mukaan Japaniin. Mutta suomalaistähti piti kiinni alkuperäisestä suunnitelmastaan pitää lomaa MM-rallista.
Toyota tarvitsee huippuonnistumisen Japanin asvalttikisasta, jotta sillä olisi mahdollisuudet nousta vielä Hyundain edelle. Rovanperästä olisi voinut olla suuri apu haastavassa tehtävässä, mutta suomalaiskuski ei itse allekirjoita tätä väitettä suoraan.
– On helppoa ajatella sillä tavalla, mutta rehellisesti sanottuna uskon, että tiimikaverini voivat tehdä hyvää työtä Japanissa. En ole koskaan ollut täysin tyytyväinen ajaessani pätkillä Japanissa. Ne eivät luontaisesti sovi minulle, Rovanperä selvitti Dirtfishin mukaan.
Rovanperä on ajanut tänä vuonna osa-aikaisena kuljettajana, jotta hän on voinut keskittyä muihinkin asioihin kuin ralliin. Hän ajoi tänä vuonna seitsemän MM-rallia eli noin puolet kisoista.
Toyotan toinen osa-aikainen kuljettaja Sebastien Ogier antoi tiimilleen enemmän joustoa, sillä hänelle kertyy tänä vuonna kymmenen MM-starttia. Rovanperä puolestaan pysyi puolikkaan kauden suunnitelmassaan.
Nyt Toyota on vaarassa jäädä ilman yhtäkään titteliä ensimmäistä kertaa sitten kauden 2017.
– Jos katsomme asiaa siten, minun olisi pitänyt olla kaikissa ralleissa Suomen MM-rallin jälkeen auttaakseni MM-taistossa. Mutta sitten tämä ei olisi ollut puolikas kausi minulle.
– Jossain vaiheessa on asetettava raja sille, haluaako ajaa puolikkaan kauden vai ei. Valitettavasti en nyt voi olla auttamassa tiimiä. Mutta tietenkin haluaisin olla tekemässä parhaani tiimin hyväksi, Rovanperä sanoi.
Japanissa Toyotalle pisteitä keräävät Ogier, Elfyn Evans ja japanilainen Takamoto Katsuta. Jos Rovanperä olisi ollut mukana päätöskisassa, Katsutan ei olisi tarvinnut huolehtia valmistajien MM-taistosta, sillä WRC-tallit voivat valita vain kolme kuljettajaa ajamaan tiimipisteistä.
Rovanperällä on täysi luotto Katsutaan, joka vuosi sitten ajoi kotikilpailussaan Japanissa eniten pohja-aikoja.
– Viime vuonna ”Taka” oli loistava Japanissa. Toivon, että hän saa jälleen hyvän viikonlopun. Hän todellakin voi tuoda hyvä tuloksen siellä, Rovanperä kertoi.
Ensi kaudella Rovanperä on palaamassa takaisin Toyotan täysipäiväiseksi kuljettajaksi.