Kankkunen ja Mäkinen hehkuttavat rallisprintin SM-avausta – ”Todella hieno tie”

"Ruuhimäki on todella hieno tie.", kuvailee Tommi Mäkinen.
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallisprintin SM-sarja aloitetaan sunnuntaina 11. päivä helmikuuta Laukaan Lievestuoreella, Ruuhimäessä. Noin neljän kilometrin mittainen rata sijoittuu Ruuhimäen Moottoriurheilukeskuksen ja legendaarisen Ruuhimäen erikoiskokeen maastoon.

Ruuhimäki tunnetaan Suomen MM-rallin pitkäaikaisena erikoiskokeena. Ruuhimäestä on tullut legenda isojen hyppyjen vuoksi. Kovavauhtisella pätkällä pitää ajaa kaasu pohjassa, mutta järki päässä, jotta ei riko hypyissä autoaan.

Ruuhimäen SM-rallisprintin järjestää Laukaan Moottorimiehet. Seuran maineikkain kilpailija on rallin nelinkertainen maailmanmestari ja kolminkertainen Jyväskylän MM-rallin voittaja Juha Kankkunen. Hän kuvailee Ruuhimäkeä erittäin kovavauhtiseksi tieksi.

– Ison tien hypyt pitää ottaa tarkasti. Nykyisin autoissa on niin hieno jousitus ja alusta, että oikealla linjalla ajettaessa hyppyjen yli voi ajaa kaasu pohjassa. Minun ajovuosina hyppyihin oli pakko ottaa vauhtia pois. Jos esimerkiksi B-ryhmän ralliautolla olisi ajanut kaasu pohjassa hyppyihin, ne olisivat lennättäneet auton kuuhun asti.

– Ruuhimäen hypyt ovat vuosien myötä pyöristyneet jonkin verran. Ne lennättävät kyllä auton näyttävästi ilmaan, mutta eivät yhtä terävästi kuin vielä esimerkiksi 1990-luvulla.

Juha Kankkusen mukaan Ruuhimäestä tekee vaikean vauhti.

– Tie on todella nopea, vauhdit kasvavat. Kun vauhtia on riittävästi, leveäkin tie alkaa tuntua kapealta.

”Paljoakaan ei tarvitse himmailla”

Toyotan tehdastallissa ajava, viime vuoden Neste Rally Finlandin voittaja Esapekka Lappi sanoo Ruuhimäen olevan vauhdikas ja vaativa.

– Pienempi tie on tekninen, mutta vauhtia on sielläkin. Ruuhimäen iso tie on sitten todella vauhdikas ja kaikki tuntevat ne isot hypyt.

– Viime vuonna Ruuhimäki oli Jyväskylän MM-rallissa testierikoiskokeena. Paljoakaan ei uusillakaan WRC-autoilla tarvinnut hyppyihin himmailla. Minä hieman sidoin autoa tienpintaan kiinni jarrulla, mutta Jari-Matti Latvala kertoi minulle ajaneensa hyppyjen yli täysillä.

”Todella hieno tie”

Rallin nelinkertainen maailmanmestari, Jyväskylän MM-rallin viisinkertainen voittaja ja Toyotan rallitallin tallipäällikkö Tommi Mäkinen kehuu Ruuhimäkeä yhdeksi hienoimmista teistä, mitä Suomesta löytyy.

– Ruuhimäki on todella hieno tie. Ruuhimäessä hyvä aika syntyy, kun uskaltaa hakea rohkeasti ajolinjaa puiden väliin vaikka ajovauhti on todella kova.

Tommi Mäkinen voitti Jyväskylän MM-rallin, silloiselta nimeltään Jyväskylän Suurajot, ensimmäisen kerran vuonna 1994 Ford Escort Cosworthilta. Ruuhimäki ajettiin tuolloin ensimmäisen kilpailupäivänä illan suussa. Ruuhimäkeen lähdettäessä Tommi Mäkisellä oli yli 20 sekunnin johto toisena olleeseen Didier Aurioliin.

– Ruuhimäki ajettiin 1994 siten, että ensin oli pienen tien osuus ja sieltä käännyttiin isolle tielle, jossa on ne hypyt. Pieni tie on todella nopeavauhtinen osuus ja siellä yhdelle nypylle tulin väärällä ajolinjalla. Auto kevensi nypyn päällä ja keula pääsi karkuun. Menetin auton hallinnan ja pyörähdin. Spinnauksessa oli paljon tuuria mukana, koska puut olivat aivan tien reunassa kiinni. Jos pyörähdyksen takia olisim osunut puuhun, kilpailu olisi mennyt pilalle, muistelee Mäkinen.

Mäkinen menetti Ruuhimäen pyörähdyksessä puolisen minuuttia aikaa ja tippui kakkostilalle. Seuraavana päivänä Mäkinen kuitenkin kiri takaisin johtopaikalle ja lopulta voitti koko rallin.

Kilpailusta lisää TÄSTÄ LINKISTÄ.

Lue myös nämä

  • Uusimmat