Käsi pois kipsistä ja teippiä ranteeseen – Jesse Kalliolla historiallinen tilaisuus viikonloppuna

Jesse Kallio
Jesse Kallio. Kuva: Jakub Nitka/OMSE
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallicrosskuljettaja Jesse Kalliolle avautuu tulevana viikonloppuna historiallinen tilaisuus kilpailla rallicrossin RX2 (Supercar Lites) -luokan sekä Rally X Nordic -sarjan Supercar Lites -luokkien kansainvälisistä mestaruuksista Nysumissa Tanskassa.

RX2 -luokassa mestaruus ratkaistaan lauantaina ja sunnuntaina ajettavien osakilpailujen perusteella. Rally X Nordic -sarjaa on jo ajettu kolme osakilpailua viidestä. Sarjan kaksi ratkaisevaa osakilpailua ajetaan yhdessä RX2-kilpailujen kanssa Tanskassa. Kolmen ajetun osakilpailun jälkeen 21-vuotias rallicrosslupaus ajaa Rally X Nordic -sarjassa tasapistein sarjan johdossa.

– Pistetilanne Rally X Nordic -sarjan puolella on hyvä ja RX2-luokassa kaikki on auki. RX2 -luokka keräsi Tanskaan myös viime vuonna MM-sarjassa ajaneita kilpailijoita, joten Pohjoismaiden sarjan ulkopuolelta tulevat kuljettavat vievät varmasti muilta pisteitä ja he sekoittavat pakkaa.

– Viivalla on hyvä kattaus kuljettajia, ja on vain hyvä asia, että autoja on mukana paljon. Tulee kunnon kapinat, Kallio muistuttaa.

Elokuun alussa Rally X Nordic -sarjan edellisessä osakilpailussa vasemman ranteensa loukannut Kallio potee vamaansa yhä. Ranne kuvattiin pariinkin otteeseen, joiden tuloksena ranteesta löytyi pieni murtuma ja käsi kipsattiin.

– Otamme kipsin viikonlopuksi pois ja teippaamme ranteeni. Ei käteni missään nimessä täydessä iskussa ole, mutta kun kysymyksessä on kauden viimeiset startit niin totta kai lähden mestaruuksista ajamaan.

– Onneksi kysymyksessä ei ollut leikkaushoitoa vaatinut vamma ja loukkaantunut käsi oli vasen, sillä oikeaa kättäni tarvitsen ohjaamisen lisäksi vaihtamaan auton vaihteita. Murtuman takia se olisi ollut mahdotonta, Kallion toteaa.

Rally X Nordic- sekä rallicrossin MM-sarjan yhteydessä ajettavan RX2-luokan mestaruudet ratkaistaan radalla, joka ei ole Kalliolle ennestään tuttu.

– Olen tutkinut videoita ja incar-tallenteita, ja harjoitellut rataa niiden perusteella. Edellistä kilpailua nopeampi rataprofiili sopii varmasti minulle paremmin. Hieno rata näyttäisi kaikin puolin olevan.

– Mestaruuksien voittaminen vaatii alkuerissä tasaisuutta ja pääsyä molempina päivinä finaaliin. Ja toki finaalissa pitää sitten löytyä jo vauhtiakin ja taistelua, sillä finaaliviikonlopun taso on sen verran kova, että ei siellä ihan voi vain ajella menemään. Mestaruuksista taistellaan, Kallio lupaa.

Lue myös nämä